رئیس شورای ملی نخود ایران، از کاهش 200 هزار هکتاری سطح زیر کشت نخود در کشور در10 ساله اخیر خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


ناصر مرادی با اشاره به اینکه 560 تا 570 هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت نخود قرار دارد، گفت: متاسفانه در10 سال گذشته شاهد کاهش 200 هزار هکتاری سطح زیر کشت نخود در کشور به عللی از جمله سنتی و سخت بودن کشت این محصول بوده ایم.

در حال حاضر بیشترین سطح زیر کشت نخود کشور مربوط به استان کرمانشاه است و 150 تا 200 هزار هکتار از اراضی ایناستان به کشت نخوداختصاص دارد.

رئیس شورای ملی نخود ایران در ادامه هدف گذاری های اصلی شورای ملی نخود ایران را حمایت از تولید، افزایش تولید در واحد سطح و افزایش سطح زیر کشت نخود عنوان و افزود: تلاش می شود تا برای تحقق این اهداف اقدامات موثری انجام گیرد و حمایت ها به گونه ای باشد که کشاورزان را به سمت کشت نخود ترغیب کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت فرآوری نخود، توجه به این موضوعرا جهت اشتغال زایی و درآمد زایی بیشترمهم ارزیابیکرد.

مرادی با اشاره به اینکه صادرات نخود به صورت خام به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست، گفت: در صورتی که شرایطی فراهم شود تا نخود به صورت فراوری شده صادر شود، درآمد زیادی عاید تولیدکنندگان و صادرکنندگان خواهد شد.

وی از کشت نخود در کشور ما به عنوان یک کشت مظلوم یادو عنوان کرد : متاسفانه در حال حاضر در کشور ما هیچگونه حمایتی از کشت نخود نمی شود.

مرادی سنتی بودن کشت نخود را یکی از مشکلات اصلی پیش روی نخود دانست و افزود : در صورتی که در زمینه مکانیزه کردن کشت نخود تدابیری اندیشیده نشود،در آینده ای نزدیک کشت نخود در کشور ما به فراموشی سپرده می شود.

وی از آمادگی کامل شورای ملی نخود ایران در راستای حمایت از نخود کاران جهت معرفی آنها به بانک های عامل برای برخورداری از تسهیلات بانکی خبر داد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، ملی ، نخود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.