وزير صنعت، معدن و تجارت ايران خواستار برطرف شدن موانع بانکي براي توسعه تجارت ميان دو کشور ايران و ترکيه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت ايران، با بيان مطلب بالا در نشست مشترک بازرگانان ايران و ترکيه که صبح امروز در سالن خليج فارس نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار شد، گفت: روابط دو کشور ايران و ترکيه به خاطر داشتن موقعيت جغرافيايي ممتاز توانمندي هاي بالاي اقتصادي، همجواري جغرافيايي و وجود اشتراکات زياد فرهنگي و ديني، قابليت بسيار بالايي براي رشد و توسعه دارد.

وي افزود: براساس آمارها حجم مبادلات ايران و ترکيه از رقم 1.6 ميليارد دلار در سال 2007 به رقم 5.1 ميليارد دلار در سال 2012 بدون احتساب نفت و مشتقات نفتي رسيده است.

وي با اشاره به اينکه هم اکنون ميزان مبادلات تجاري ايران و ترکيه با احتساب نفت و ميعانات گازي بيش از 20 ميليارد دلار است، اظهار داشت: مقامات ترکيه بارها گفته اند که موانع موجود بر سر راه توسعه همکاري هاي تجاري را بر خواهند داشت، اما ما به دوستان ترکمان مي گوييم شما تنها مشکلات بانکي بر سر راه توسعه تجارت ايران را در کشورتان برطرف کنيد، مابقي موانع را طرف ايراني برخواهد داشت.

وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر گسترش روابط تجاري و اقتصادي ايران و ترکيه گفت: هماهنگ سازي و تسهيل گمرکي افزايش همکاري ها در بخش تجارت مرزي، صدور خدمات فني_ مهندسي و مشارکت در پروژه هاي بخش معدن، همچنين افزايش فعاليت ها در مناطق آزاد و پذيرش خطوط ارتباطي ريال و لير از سوي بازرگانان دو کشور از جمله راهکارهاي مناسب براي توسعه همکاري هاي اقتصادي، صنعتي و تجاري ميان دو کشور مسلمان و دوست ايران و ترکيه مي باشد.

همچنين وزير توسعه تجارت ترکيه، در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب که بر سر راه توسعه روابط اقتصادي ايران و ترکيه هيچ مانعي نيست، اظهار داشت: تنها مشکل به وجود آمده بر سر راه توسعه روابط اقتصادي کشور، تفاوت نرخ ارز در ايران مي باشد.

حجم سرمايه گذاري ها ميان ايران و ترکيه بسيار زياد است و براساس آخرين آمارها، ميزان مبادلات تجاري ايران و ترکيه در سال 2012 با احتساب نفت و مشتقات نفتي به 22 ميليارد دلار رسيده است./عب
برچسب ها: موانع ، بانکی ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار