سرپرست بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت:در حال حاضر با بهره گیری از فاز اول نرم افزار فنی بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران، امکان مقایسه شناسنامه های ژنتیکی افراد فراهم شده است.

دکتر رضا علاء الدینی، سرپرست بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با اشاره به مصوبه تهیه شناسنامه هویت ژنتیکی افراد در برنامه پنجم توسعه به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اذعان داشت: براساس این برنامه مسئولیت تشکیل بانک اطلاعات هویت ژنتیکی ایران به عهده قوه قضائیه گذاشته شده و قوه قضائیه این موضوع را جز تکالیف سازمان پزشکی قانونی قرار داده است و سازمان با همکاری سایر دستگاه های ذيربط مراحل تکمیل و ساخت بانک را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ این مسئولیت به پزشکی قانونی مراحل اولیه تاسیس بانک در پزشکی قانونی بررسی و تدوین شد تصریح کرد: فعالیت بخش های ژنتیک سازمان پزشکی قانونی از اوایل دهه 70 آغاز شد و با توسعه این فعالیت ها آزمایشگاه های بیشتری در سطح کشور مشغول فعالیت هستند که در نهایت با تشکیل بانک هویت ژنتیک امکان ذخیره سازی و مقایسه نتایج آزمایشات DNA در سطح کشوری فراهم شده است.

وی با اشاره به تدوین آئین نامه بانک هویت ژنتیک در سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: برای تصویب نهایی این آئین نامه طی جلسات مستمر و منظم در حال رایزنی با نمایندگان قوه قضائیه در استان های کل کشور و نیروی انتظامی هستیم که امید داریم تصویب و ابلاغ آن چندان به درازا نکشد.

سرپرست بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران درخصوص اجرای مراحل فنی تشکیل بانک نیز اظهار داشت: در این خصوص با دپارتمان بیوانفورماتیک دانشگاه تهران هماهنگی لازم صورت گرفته، مراحل فنی تشکیل بانك شامل تهیه نرم افزار نگهداری و مقایسه شناسنامه های ژنتیکی افراد چهار فاز خواهد داشت که فاز اول ان نهایی و به پزشکی قانونی تحویل داده شده است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار