نخستین کنگره ملی صائب تبريزي و شعر اخلاقي توسط مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خردادماه 1392 برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، این کنگره با هدف آشنا ساختن اقشار مختلف مردم با اندیشه و شعر صائب تبریزی که از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده و همچنین ایجاد انگیزه در مداحان، شاعران و دیگر هنرمندان در توجه به اندیشه و شعر صائب تبریزی و ظرفیت‌های موجود در آن برگزار می‌شود.

ترویج فرهنگ و اخلاق اسلامی با توجه به آموزه‌های دینی موجود در شعر صائب و زمینه‌سازی برای توجه بیشتر به اصحاب فرهنگ نسبت به مقوله اخلاق در ادبیات با توجه به موج تهاجم غرب در عرصه ادبیات و رواج بی‌اخلاقی (به ویژه در عرصه‌های مجازی ( از دیگر اهداف برگزاری این کنگره است.

براساس این گزارش محورهای کنگره‌ی صائب تبریزی شامل، اشاره به اخلاق پیامبر اکرم در شعر صائب، فضایل و رذایل اخلاقی از نگاه صائب،بررسی عنصر پند و اندرز در شعر صائب، پیش‌فرض‌های اخلاقی شعر صائب، بررسی نمونه‌های موفق شعر صائب در عرصه‌ی اخلاق، رویکردهای صائب به ادبیات تعلیمی، مدایح و مراثی صائب در اخلاق عمومی و فرهنگ عامه، راهکارهای ترویج شعر اخلاقی و ادبیات تعلیمی با نظرداشت به صائب، ظرفیت های شعر سبک هندی در رواج اخلاق، بازتاب حضور آیات قرآن در شعر صائب، بازتاب حضور احادیث معصومان در شعر صائب، دنیاخواهی و دنیادوستی در شعر صائب، عنصر «عبرت» در شعر صائب، تفاوت‌های شعر عرفانی و شعر اخلاقی در سبک هندی، آثار بلندی همت در شعر صائب تبریزی، توکل و تفویض در شعر صائب، عبادت و آثار آن در شعر صائب، رعایت حقوق دیگران در شعر صائب، عوامل و موانع رشد اخلاقی در شعر صائب می‌باشد.

گفتنی است علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا پانزدهم اردیبهشت ماه جاری به آدرس اینترنتی saeb@farhang.gov.ir ارسال نموده و براي کسب اطلاعات بيشتر به سايت www. farhang.gov.ir مراجعه نمايند.

نخستین کنگره ملی صائب تبریزی توسط مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با همكاري موسسه فرهنگ سازان مشعر خرداد ماه سال 1392 برگزار می‌شود/س

برچسب ها: کنگره ، ملی ، صائب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.