مسئول شبکه پزشکی ملکولی با اشاره به پایین بودن تعرفه های ژنتیک گفت: آزمایشگاه های ژنتیک دچار مشکل هستند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران: دکتر سیروس زینعلی دبیر علمی سومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران در نشست خبری امروزی با بیان اینکه بررسی وضعیت آموزش ژنتیک پزشکی در کشور و استاندارد سازی ارائه خدمات تشخیص ژنتیک کشور از جمله برنامه های کنگره امسال است گفت: با توجه به انفجار ژنتیک که طی دو دهه اخیر اتفاق افتاده ضرورت دارد بیش از گذشته در حوزه آموزش ژنتیک تحول ایجاد نماییم.

وی با اشاره به اینکه حوزه های ارائه دهنده خدمات رسمی و غیر رسمی ژنتیک باید استانداردها را رعایت نماید اظهار کرد: ارزیابی آزمایشگاه های موجود با حضور مسئولین وزارت خانه از دیگر برنامه های کنگره امسال است.

دبیرعلمی این همایش با تأکید به اینکه تعرفه های ژنتیک پزشکی پایین هستند و آزمایشگاه ها دچار مشکلات متعددی هستند گفت: ملزومات آزمایشگاه های ژنتیک وابسته به ملزومات خارج است که در این راستا تعرفه های اعلامی باید علمی و قانونمند باشند.

وی یادآور شد: خوشبختانه طی سالهای اخیر اتفاقات خوشایندی در حوزه بیماری های ژنتیک انجام شده است که غربالگری زوجین در حوزه تالاسمی از جمله این برنامه ها است.

دکتر زینعلی با اشاره به اینکه غربالگری تالاسمی ازسال 76 برای زوجین قبل از  ازدواج انجام می شود تصریح کرد: براساس مصوبه سال 85 برخی از بیماری های ژنتیک قبل از 19 هفتگی بارداری اجازه سقط می گیرند.

غربالگری بیماری هموفیلی برای کل کشور پیگیری می شود

وی با اشاره به اینکه بیماری pku، هیپوتیروئیدی، فاویسم و تالاسمی 4 بیماری هستند که در حوزه ژنتیک غربالگری می شوند اظهار کرد: بیماری هموفیلی از دیگر بیماری های پرهزینه است که پایلوت غربالگری آن در استان اصفهان در حال انجام است که طبق برنامه ریزی ها قرار است در کل کشور اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 6 هزار و 500 بیماری هموفیلی در کشور داریم که 150 میلیون دلار دارو برای این بیماران وارد کشور می شود ادامه داد: غربالگری این بیماری از برنامه های مهمی است که قرار است در آینده انجام شود.

وی با اشاره به برنامه های پزشکی قانونی مبنی بر تکمیل لیست بیماری های سنگین ژنتیک برای اجازه سقط جنین اظهار کرد: پوشش بیمه ای از جمله مشکلات این عرصه است طی ده سال اخیر بیمه ها کم کاری کرده اند به طوری که در حال حاضر 20 درصد هزینه ها را بیمه ها و 80 درصد را بیماران می پردازند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آزمایشگاه های ژنتیک جزو گرانترین آزمایش های پزشکی محسوب می شوند که هزینه های آن 800 هزار تومان تا 4 میلیون تومان می باشد./ع 2
برچسب ها: پزشکی ، آزمایشگاه ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.