رئيس قوه قضاييه مهم‌ترين ركن و محور برگزاري انتخابات را مشاركت گسترده مردم در اين انتخابات اعلام كرد و گفت:‌ ايجاد نااميدي يا تحريك مردم به مشاركت نكردن در انتخابات از سوي هر فرد يا گروهي، بازي در زمين دشمن است.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، "آيت‌الله آملي‌لاريجاني" در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي با تاكيد بر اين‌كه تمام روش‌ها، منش‌ها و عمل افراد و گروه‌هاي مختلف بايد به سوي ايجاد شور و نشاط انتخاباتي جهت‌گيري شود، برگزاري انتخابات پرشور و مشاركت بالاي مردم را مهم‌ترين عامل در تضمين امنيت و اقتدار ملي توصيف كرد و افزود: اقتدار، امنيت ملي و توانايي در حركت‌ به سمت اهداف نظام جمهوري اسلامي ايران در حضور گسترده مردم نهفته است و تشويق به عدم حضور مردم در انتخابات دقيقا و قطعا بازي در زمين دشمن است.

رئيس قوه قضاييه قانون را فصل‌الخطاب تمام امور از جمله در برگزاري انتخابات پرشور اعلام و تاكيد كرد: در فتنه سال 1388 نيز عده‌اي خواستند از مرز قانون عبور كنند در حالي كه اگر به قانون تمكين مي‌كردند و شكايت‌ها و اعتراض خود را در مسير قانوني پيش مي‌بردند آن مسائل پيش نمي‌آمد و موجب رانده شدن‌شان از سوي مردم نمي‌شد.

آيت‌الله آملي‌لاريجاني با يادآوري اين نكته كه در زمان فتنه پس از انتخابات سال 88 در شوراي نگهبان حضور داشته و شاهد روند رسيدگي به اعتراض‌ها بوده است، گفت: در زماني كه ادعاي تقلب مطرح شد، شوراي نگهبان اعلام كرد كه هر مقدار فكر مي‌كنيد و هر صندوقي كه مدنظر داريد، بازبيني كنيد و با اين‌كه زمان قانوني نيز گذشته اين مدت با نظر ولايي مقام معظم رهبري تمديد شد، اما نپذيرفتند.

عضو سابق فقهاي شوراي نگهبان در ادامه افزود: در جلسه‌اي كه بعد از انتخابات و با شركت تمام مدعيان و معترضان نتيجه انتخابات در حضور مقام معظم رهبري تشكيل شد، باز هم به معترضان و مدعيان تقلب انتخاباتي گفته شد كه آمادگي بازبيني صندوق‌هايي كه آنان بخواهند وجود دارد اما آنها اعلام كردند كه ما قبول داريم در تعداد آرا و نتيجه كلي انتخابات تقلبي نشده است، بلكه در روند برگزاري كارهايي خلاف قانون از جمله استفاده از امكانات دولتي صورت گرفته است كه سخني بهانه‌جويانه بود.

رئيس قوه قضاييه تصريح كرد: مساله تقلب در انتخابات را عده‌اي از افراد در سايت‌ها و رسانه‌ها مطرح كردند درحالي كه خود مدعيان و معترضان به اعلام نتيجه انتخابات، اذعان كردند كه معلوم نيست با بازبيني مجدد نتيجه انتخابات تغيير كند.

آيت‌الله آملي‌لاريجاني تاكيد كرد: مرجع رسيدگي و تشخيص صلاحيت‌ها شوراي نگهبان است و در تمام دنيا نيز مكانيزمي براي تشخيص صلاحيت‌ها وجود دارد و فصل‌الخطابي بايد در اين زمينه باشد كه اين فصل‌الخطاب در جمهوري اسلامي ايران، شوراي نگهبان است و اگر بناست تشكيكي در تشخيص شوراي نگهبان صورت گيرد، آنوقت بايد پرسيد كه از كجا  اين تشكيك در نظر شورا درست است و اين سلسله تشكيك‌ها را پاياني نيست؟

رئيس قوه قضاييه افزود: اگر تمام مردم و مسئولان و كانديداها و حاميان آنها قانون را معيار عمل خود قرار دهند، همچون هميشه انتخاباتي خوب و با مشاركت بالا صورت مي‌گيرد و اطمينان داريم كه اين انتخابات نيز به صورت گسترده و پرشور برگزار خواهد شد و حماسه سياسي تحقق خواهد يافت.

آيت‌الله آملي‌لاريجاني دربخش ديگري از سخنان خود به شرايط كشور سوريه و حمله هوايي رژيم صهيونيستي به اين كشور اشاره كرد و آن را نشانه‌اي از نااميدي غربي‌ها و تروريست‌ها در دستيابي به اهداف خود در سوريه دانست و گفت: حمله رژيم صهيونيستي به خاك سوريه نشان مي‌دهد كه آمريكايي‌ها و غربي‌ها از موفقيت خود و تروريست‌هاي مسلح نااميد شده‌اند و اوضاع مردم و ارتش سوريه در رسيدن به پيروزي و مقاومت در برابر توطئه‌ها بسيار مناسب است و در پشت صحنه توافق‌ها و حمايت‌هاي آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها و حتي برخي كشورهاي عربي براي حمله رژيم صهيونيستي به سوريه صورت گرفته كه جاي تاسف دارد.

آيت‌الله آملي‌لاريجاني حمله رژيم صهيونيستي به سوريه را نشانه‌اي از طرح جديد كشورهاي سلطه براي مقابله با جبهه مقاومت برشمرد و گفت:‌ معلوم است كه غربي‌ها خواب جديدي براي خاورميانه ديده‌اند و متاسفانه برخي كشورهاي اسلامي و عربي غافل از نيات پليد غربي‌ها و رژيم صهيونيستي از آنان حمايت كرده‌اند، با اين حال بر حسب گزارش‌هاي موثق، با مقاومت مردم، دولت و ارتش سوريه اوضاع اين كشور رو به بهبود است و جبهه مقاومت همچون گذشته مقتدرانه به حركت خود ادامه خواهد داد.

رئيس دستگاه قضا اهانت به ساحت صحابي بزرگ پيامبر (ص) را نشانه ديگري از طرح دشمنان اسلام براي ايجاد تفرقه ميان مسلمانان دانست و با تاكيد بر ضرورت هوشياري در برابر اين‌ توطئه‌ها اظهار كرد: اين حركت شنيع نشانگر تفكر وهابي‌ها و البته تفكر غلطي است كه همكاري با جنايتكاران عليه بشريت را مجاز مي‌داند اما حرمت گذاشتن به صحابه پيامبر را مجاز نمي‌داند.

آيت‌الله آملي‌لاريجاني وهابيت را تفكر وارداتي غرب و استعمار به جهان اسلام با هدف ايجاد تفرقه در ميان مسلمانان دانست و گفت:‌ گروه‌هاي تندرو و افراطيِ وارداتي به دايره تفكر متين و عقلاني اسلام، به هيچ منطقي پايبند نيستند.

رئيس قوه قضاييه افزود: هدف اين تفكر ايجاد اختلاف و حتي ايجاد جنگ و درگيري ميان مسلمانان است و تمام مسلمين بايد نسبت به اين مساله هوشيار باشند و در واكنش‌هاي خود به محكوم كردن چنين اقدامات شنيعي مراقب باشند تا در دام طرح و نقشه استكبار نيفتند.
در اين جلسه رئيس ديوان عالي كشور گزارشي از عملكرد اين ديوان و مسائل و مشكلات آن را ارايه كرد.
همچنين در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي بحث و بررسي پيش‌نويس آيين‌نامه نحوه بازرسي، نظارت و ارزشيابي رفتار و عملكرد قضات ادامه يافت.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار