معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در بودجه سال 1392، مبلغ 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی، برای حمایت از تولید محصولات دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، مهدی نژادنوری، ، در مراسم "نهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی" که با تلاش شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با حضور اندیشمندان ملی و بین‌المللی و همچنین اصحاب رسانه و در هتل عباسی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران برای عملیاتی کردن نقشه جامع علمی کشور در برنامه پنجم توسعه، قانون حمایت از محصولات دانش‌بنیان را در دو محور "معافیت‌های مالیاتی" و "ارائه تسهیلات ویژه" تصویب کرده است، تصریح کرد: دولت، با اجرای دستورالعمل‌ "معافیت‌های مالیاتی 15 ساله" و "ارائه تسهیلات گمرکی و بیمه"، به طور جدی از تولید انبوه محصولات علمی، حمایت می‌کند.

وی گفت: با این همه تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌های علمی کشور، هیچ دلیلی برای "چراغ خاموش" حرکت کردن ایرانیان وجود ندارد و برگزاری جشنواره‌‌هایی مانند "شیخ بهایی"، مزایای فراوانی برای ایران اسلامی به دنبال دارد.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از آنجا که محصولات علمی ارائه شده به جشنواره "شیخ بهایی" مورد تایید بهترین داوران کشور قرار می‌گیرد، این امر، اعتماد هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران بخش علمی کشور را نیز به دنبال دارد.

نژادنوری از دیگر فواید برگزاری جشنواره "شیخ بهایی" به تبادل تجربه‌های علمی به دست آمده بین " قشر نخبگان" اشاره کرد و افزود: ایجاد " اطمینان خاطر" بین "عرضه کنندگان" و "تولید کنندگان"، یکی از مهم‌ترین اثرات برگزاری این نوع همایش‌های علمی است.

وی با تاکید بر اینکه نظام علمی نوآوری کشور، باید به بهترین شکل ممکن ساماندهی شود، اظهار داشت: جشنواره‌هایی مانند "شیخ بهایی" یکی از حلقه‌های اثربخش این "ساماندهی" است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: تا زمانی که یک ایده علمی، راهی بازار‌های مصرف نشود، نمی‌توان از عنوان "نوآوری علمی" استفاده کرد و برای رسیدن به این هدف بزرگ، باید زنجیره‌ای از فعالیت‌های بخش دولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان، به یکدیگر، گره بخورد.

نژاد نوری افزود: در دنیای امروز، "ایده‌های نوین" مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند و از "بورس اختصاصی" برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در برنامه پنجم توسعه، ایجاد "بورس ایده" است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ایجاد یک ایده و تبدیل آن به "پدیده علمی" و سپس استانداردسازی، بازاریابی و حمایت از محصول نهایی دانش بنیان به وجود آمده، یکی از "برنامه‌های علمی دولت" را تشکیل می‌دهد.

نژاد‌نوری با اشاره به اینکه طبق آمار‌های بین‌المللی، "ایران" در سال "2011"، بالاترین شتاب علمی را در سطح جهانی، از آن خود کرده است، اظهار داشت: امروز در کشور ما، با وجود 2 هزار و 700 موسسه آموزش عالی و 500 هزار دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، نیاز به بسترسازی مناسب تولید علم و تمرکز بر شرکت‌های دانش‌بنیان داریم.

وی افزود: البته برخی از مخترعان کشور، از مهارت‌های بازاریابی کمی برخوردار هستند اما وجود شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت‌های دولتی، راه را برای عرصه محصولات علمی به بازارهای اقتصادی هموار می‌کند./س

برچسب ها: اصفهان ، فناوری ، اطلاعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.