بازنگري در مسائل بخش کشاورزي کشور نيازمند حمايت از اين صنعت استراژتيک در کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ؛ فتحي پور در بازديد از شهرکتهاي گلخانه‌اي تهران با تاکيد بر اين نکته گفت: وجود مسائلي خاص در حوزه کشاورزي باعث شده که حتي اقتصاد داناني که به شدت حامي کاهش دخالت دولت در عرصه اقتصاد است ، ورود دولت را به حوزه کشاورزي به عنوان راهکاري مناسب براي ايجاد امنيت غذايي شهروندان و در نهايت از جريان اشتغال زايي در کنار افزايش توان توليدي کشور را تجويز کند.

فتحي پور با بيان اينکه بخش کشاورزي کشور نياز به آفات زدايي دارد ، تاکيد کرد: کشاورزي به دليل ويژگيهاي متعدد از جمله امنيت غذايي شهروندان، اشتغال زايي بالا، به دليل نياز کم به سرمايه گذاري در اين بخش ارتباط با موضوع معيشتي بخش اعظم دهک کم درآمد جامعه همواره يکي از ارکان مهم توليد ناخالص ملي محسوب مي شود.

وي ادامه داد: وجود مسائلي همچون بي نظمي در درآمد کشاورزان و دامداران به دليل صفر بودن درآمد در بخش کاشت مانع از کسب درآمد مناسب براي کشاورزان شده است.


رئيس کمسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: در کنار اين موارد ذکر شده مسائلي مانند وجود دلالان و واسطه گران بلاياي طبيعي مانند خشکسالي باعث شده که شاخه مجزاي از علم اقتصاد به عنوان اقتصاد کشاورزي به طور ويژه روي بخش کشاورزي متمرکز شود به همين علت ايجاد سازمان گسترش توليد ات کشاورزي ايران را با اساسنامه و مرام نامه توليدي خواستار هستم.

 وي تاکيد کرد: در شرايط فعلي در اقتصادهاي کاملا صنعتي دولت مي کوشد کمترين دخالت را در عرصه اقتصادي داشته باشد به طور معمول دولتها برنامه ويژه‌اي براي کمک به رونق بخش کشاورزي در دستور کار دارند که اين موضوع شامل انواع سيستمهاي خريد محصولات کشاورزي توسط سازمانهاي دولتي و طرح راي سيستمهاي بيمه‌اي محصولات کشاورزي و ارائه آموزش‌هاي حرفه‌اي با مشاوره به کشاورزان در خصوص نوع محصول است.

نويسنده کتاب سرمايه اجتماعي خاطر نشان کرد: چرا بايد درآمد اکثر کشاورزان کم باشد آيا پايين بودن درآمد کشاورزان مسئله‌اي گريز ناپذير است و يا تنها راه پرداخت کمک مالي به آنها است ؟ بايد بگويم در اين رابطه بهتر است به روند حمايت از بخش کشاورزي در کشورهاي همچون استرليا، دانمارک و فرانسه و حتي کشورهاي در حال توسعه همچون پاکستان و تايلند توجه کنيد زيرا در اين کشورها انبوهي از کشاورزان و دامداران داراي سطح معيشتي بالاي متوسط را به خود اختصاص داده‌اند.

وي در خصوص عوامل موثر در بخش کشاورزي ايران گفت: عوامل مهم در رابطه با کاهش درآمد کشاورزان در ايران به دو دسته يکي عوامل مربوط به پايين بودن بهره وري در بخش کشاورزي و نيروي کار اين بخش است که مجموعا درآمد توليد ناخالص ملي در اين بخش بسيار پايين است مربوط به عواملي همچون سهم کشاورزان از مجموع درآمد ناخالص توليد شده در مقايسه با سهم مالکان زمينهاي کشاورزي و واسطه گران است.

رئيس کميسيون اقتصادي در رابطه با پايين بودن سهم بهره‌وري در اقتصاد کشاورزي ايران گفت: پايين بودن سطح سواد کشاورزان و همچنين سطح پايين آموزشهاي حرفه‌اي در اين بخش کمبود نيروي انساني جوان، حمل و نقل نامناسب و بهره مندي اندک روستاييان از ماشين آلات پيش رفته کشاورزي باعث کاهش بهره‌وري در اين بخش شده است که با ايجاد سازمان گسترش توليدات کشاورزي ايران با اساسنامه و مرام نامه قابل پيگير و رفع مي‌باشد./عب
برچسب ها: کشاورزی ، کاشت ، شهروند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار