نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در آینده نزدیک استان سین‌ کیانگ، با لوله‌گذاری 20 میلیون تن نفت خام خزر را به کشور چین وارد می‌کند، گفت: خط لوله 3 هزار کیلومتری قزاقستان به سین ‌کیانگ موقعیت تازه‌ای به این استان می‌بخشد.

به گزارش خبرنگارباشگا ه خبرنگاران مشهد غلامحسین شافعی   در دیدار با هیئت اعزامی استان سین کیانگ جمهوری خلق چین در اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: استان سین‌ کیانگ یکی از استان‌های مهم و کلیدی کشور چین محسوب می‌شود و اتصال خط لوله 3 هزار کیلومتری قزاقستان به سین ‌کیانگ موقعیت تازه‌ای به این استان می‌بخشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در آینده نزدیک استان سین‌ کیانگ، 20 میلیون تن نفت خام خزر را به کشور چین وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نفت زیادی در استان سین کیانگ وجود دارد نقش اقتصادی آن در آینده افزایش می‌یابد.

شافعی وجود جمعیت مسلمان در سین کیانگ را نقطه مثبت در توسعه صادرات بین دو استان سین کیانگ و خراسان‌رضوی دانست و افزود: فعالان اقتصادی از خراسان‌رضوی در پنج سال پیش سفری را به استان سین کیانگ چین برای مبادرات کالا انجام دادند که در این راستا یک سری تفاهمات بین طرفین دو کشور صورت گرفت.

وی یادآور شد: در تفاهمات انجام شده بین طرفین دو استان مقرر شده بود تا خط پرواز هوایی بین خراسان‌رضوی و سین‌ کیانگ ایجاد شود و همچنین تسهیلات لازم برای حضور هیئت ایرانی در نمایشگاه‌های سین ‌کیانگ فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از تفاهمات بین دو کشور به خاطر همکاری نکردن طرف چینی اجرایی نشد، گفت: با توجه به اینکه زمینه‌های همکاری اقتصادی بین دو استان فراهم است باید مسئولان دولتی کشور چین زمینه مساعدت برای حضور هیئت ایرانی را فراهم کنند.

شافعی با بیان اینکه انحصار تولید زعفران در دنیا در دست استان خراسان‌رضوی است، بیان کرد: سین کیانگ از کشور سوم با قیمت چندین برابر زعفران مورد نیاز خود را تامین می‌کند در صورتی که با برقراری ارتباط با خراسان‌رضوی می‌تواند این نیاز خود را برطرف کند.

وی تاکید کرد: خراسان‌رضوی گلوگاه کشورهای آسیای مرکزی و نقطه اتصال این کشورها به اقتصاد آزاد دنیا است و تعرفه‌های گمرکی و ایجاد نقطه ریلی می‌تواند در زمینه مبادرات کالا به هر دو کشور کمک کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: تقاضای فعالان اقتصادی خراسان‌رضوی ایجاد ارتباط مستقیم بین سازمان سرمایه‌گذاری سین‌ کیانگ و خراسان‌رضوی و تاسیس میز ویژه خراسان‌رضوی در اتاق بازرگانی سین ‌کیانگ است.

در ادامه تن بنگ لین، معاون مدیرکل وزارت امور خارجه استان خودمختار سین‌ کیانگ اظهار کرد: منطقه خودمختار سین ‌کیانگ چین بزرگترین منطقه تجاری این کشور بوده و یک ششم مساحت کل کشور چین را شامل می‌شود و یک استان مهم در پتروشیمی و در حوزه آهن‌آلات و فولاد به شمار می‌رود.

وی افزود: زمینه ارتباط در حوزه‌های صنعت، معدن، گردشگری و کشاورزی در بین دو استان سین ‌کیانگ و خراسان‌رضوی وجود دارد که با تعامل بین تجار دو کشور این مهم میسر می‌شود/س 

برچسب ها: انتقال ، نفت ، خام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.