به منظور ارتقای سلامت کودکان استان فارس، دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدام به راه اندازی مرکز جامع غربالگری تکامل کودکان در درمانگاه امام رضا (ع) نمود که با حضور ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، جمعی از اعضای هیئت علمی و مسوولین دانشگاه افتتاح شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه گفت: شواهد و مستندات علمی نشان می دهد سالهای اولیه عمر در شکل گیری شخصیت ، هوش و رفتار اجتماعی بسیار تعیین کننده هستند .

دکتر فریبا مرادی افزود: بیشترین رشد هوشی در کودکان قبل از سن هشت سالگی است و اولین سالهای زندگی در رشد و تکامل نقش بسیار مهمی دارد و کودکانی که در این دوران مورد بی توجهی قرار گیرند در معرض ناتوانی یا تأخیر در تکامل قرار خواهند گرفت  بنابراین سالها و ماههای اولیه زندگی مهم ترین سالهای سرمایه گذاری برای توسعه انسانی است.

وی بیان داشت: شواهد نشان می دهند در دنیا حدود 200میلیون کودک زیر پنج سال از رسیدن به حداکثر پتانسیل تکاملی خود باز می مانند و عمده ترین عوامل آنها قابل پیشگیری و مداخله می باشد.

دکتر مرادی گفت: غربالگری تکامل کودکان و شناسایی کودکان نیازمند می تواند منجر به کاهش نابرابری ها و دسترسی به عدالت در سلامت گردد.

وی افزود: مطالعات در سطح دنیا نشان داده است شیوع اختلالات تکامل کودکان حدود 10-12 درصد است که فقط 2-3% بدون انجام برنامه های غربالگری در جوامع تشخیص داده می شود در حالیکه اجرای برنامه های غربالگری تکامل منجر به شناسایی و مداخله زود هنگام بیش از 80% موارد می گردد.

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی گفت: با اجرای برنامه غربالگری تکامل کودکان در استان فارس کلیه کودکان از سن دو ماهگی بر اساس برنامه بسته خدمتی مراقبت کودک سالم و در مرحله بعد با استفاده از تست های غربالگری تکامل کودکان در مقاطع مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت نیاز با ارجاع به متخصصان مربوطه تشخیص قطعی آنها مطرح و مداخلات مورد نیاز شروع می گردد .

وی ادامه داد: در این برنامه به کودکان در معرض خطر ابتلا به اختلالات تکاملی از جمله کودکان نارس ،کم وزن و کودکان بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه نوزادان  توجه ویژه ای شده است.
برچسب ها: غربالگری ، فارس ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار