يک کارشناس مسائل اقتصادي گفت: طي 8 سال دولت سازندگي، کارهايي را که مي‌توانستيم در زمينه اقتصادي با حضور مردمي که پر از هيجان و شور بودند انجام بدهيم با روزمرگي سپري شد و فقط سعي شد که برويم بخريم و دروازه‌هاي کشور را باز کرديم يعني داشت شباهتي به قبل از انقلاب پيدا مي‌کرد و هر کسي هم که مي‌خواست به اين مسئله انتقاد کند، مي‌گفتند که شما ضد توسعه و سازندگي هستيد.

"غلامحسين طاهري" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، ضمن تشريح وضعيت اقتصادي دولت سازندگي اظهار داشت: در روند برنامه‌هايي که دولت‌هاي گذشته در کشور داشته‌اند، شاهد فراز و نشيب‌هاي زيادي بوده‌ايم و اگر بخواهيم اقدامات دولت‌ها را دسته‌بندي کنيم هشت سال اول ما درگير مسائل جنگ بوديم و اقتصادمان در وضعيت خوبي قرار نداشت.

اين کارشناس مسائل اقتصادي ادامه داد: اما با اين وجود مردم به دليل دلاوري و ايثارگري که داشتند مقاومت کردند و ما هم توانستيم آن گردنه‌ها را پشت سر بگذاريم؛ بعد از جنگ تحميلي فضايي در کشور به وجود آمد و ديدگاه‌هاي متفاوتي در مورد توسعه سياسي و اقتصادي مطرح شد.

وي با بيان اينکه در دوران سازندگي، بيشتر نگاه به سمت بازارهاي غرب بود و متاسفانه در ميان تعدادي از تئوريسين‌ها و صاحب‌نظران اقتصادي در آن دوران مسابقه‌اي مثل طناب بازي شکل گرفته بود که تعدادي از آنان طناب را به سمت غرب و تعدادي ديگر آن را به سمت شرق مي‌کشيدند، افزود: در نهايت هم معلوم نشد که در اين طناب‌کشي هدف‌هايي که داشتيم به کجا ختم شد.

اين استاد دانشگاه تصريح کرد: با اين وجود يکسري اقدامات در جهت سازندگي کشور انجام شد؛ برخي زيان‌هاي اقتصادي وارد به کشور را در جريان جنگ بيش از 200 الي 300 ميليارد دلار و برخي ديگر اين عدد را بيش از هزار ميليارد دلار تخمين مي‌زنند يعني ما براي جبران خسارت بيش از هزار ميليارد دلاري که بر اقتصادمان وارد شد، نيازمند برنامه‌اي مدون همراه با توجه به زيرساخت‌ها بوديم اما در دولت سازندگي به جاي اينکه به زير‌ساخت‌ها توجه کند به کارهاي روبنايي دست بردند يعني آنچنان که بايد و شايد آينده‌نگري نداشتند و فقط مي‌خواستند از اين فرصت‌ها عبور کنند.

طاهري ادامه داد: بايد اقتصاد کشور را از وابستگي به نفت به سمت خودکفا شدن مي‌بردند در حالي که پول نفت را صرف کارهاي روبنايي کردند؛ در اين دوره بيش از هزار پروژه را کلنگ زدند اما تعداد بسيار کمي از آنان به بهره‌برداري رسيد حتي من به خاطر دارم که پروژه ورزشي در يکي از استان‌ها کلنگ زده بودند که آنقدر اجرا نشد که آهن‌هاي آن پروژه پوسيدند.

اين استاد دانشگاه گفت: البته شرايط جهاني هم با امروز فرق مي‌کرد و طي اين 8 سال زيربنايي را براي نانو تکنولوژي و فناوري علمي ايجاد نکردند و فقط سعي شد که برويم بخريم و در کشور را باز کرديم يعني داشت شباهتي به قبل از انقلاب پيدا مي‌کرد و هر کسي هم که مي‌خواست به اين مسئله انتقاد کند مي‌گفتند که شما ضد توسعه و سازندگي هستيد.

طاهري به وضعيت تورم در دولت سازندگي اشاره کرد و گفت: تورم متوجه همه کشورها است اما به دليل اينکه اقتصادمان ناپايدار و روزمره شده بود و برنامه‌هاي خوبي هم که داشتيم اجرايي نشد موجب رشد بي‌رويه قيمت‌ها شد و تورم مقطع کنوني هم ادامه همان زمان است.

وي تاکيد کرد: اگر کارهايي که در دوران سازندگي انجام شد با عزم اراده و توجه به زيرساخت‌هاي اقتصادي سياسي و فرهنگي اتفاق مي‌افتاد، بسيار بهتر بود.

وي با بيان اينکه نتوانستيم در دوره سازندگي وضعيت کشاورزي و صنعت را بهبود ببخشيم، تصريح کرد: در آن زمان يک فضاي مساعدي براي جذب سرمايه گذارها وجود داشت اما از آن فرصت‌ها به خوبي استفاده نشد البته اقداماتي هم انجام شده اما اين اقدامات چون اصولي و بنيادي نبود پاسخ‌هاي مورد نظر محقق نشد و نتوانستيم رشدي بالاتر از 3.5 درصد داشته باشيم.

اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: کارهايي را که مي‌توانستيم در زمينه اقتصادي با حضور مردمي که پر از هيجان و شور بودند انجام بدهيم با روزمرگي سپري شد و اگر در مقطع کنوني نيز شيوه اقتصادي آن زمان تداوم پيدا کند روند اقتصادي همچون يک سرگرمي به پيش مي‌رود.

وي با بيان اينکه تورم در دوره سازندگي در مقاطعي به 60 الي 70 درصد هم رسيد، گفت: به يکباره نقدينگي در کشور افزايش پيدا کرد و به سمت مسير کنترل شده‌اي نرفت.

اين کارشناس مسائل اقتصادي درباره دلايل ايجاد تورم در آن دوران گفت: عدم نداشتن مديريت علمي و برنامه‌هاي راهبردي اقتصادي به معناي واقعي از جمله دلايل ايجاد تورم در آن دوران است و در مقطع کنوني نيز اقتصاد کشورمان به بازسازي و خون تازه نياز دارد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: تورم ، هاشمی ، سازندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار