يك فوق تخصص گوارش گفت: كاركرد طبيعي سيستم گوارشي به گونه‌اي است كه انسان مي‌تواند از روزي سه بار تا سه بار در هفته دفع داشته باشد و البته اگر تعداد دفعات دفع در اين مدت زمان از اين ميزان كمتر هم باشد، نشانه يبوست نيست.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دكتر پژمان علوي‌نژاد اظهار كرد: اگر فرد براي اجابت مزاج نياز داشته باشد فشار زيادي وارد كند، نشانه يبوست است و بايد رسيدگي شود.

وي تصريح كرد: معمولا شايع‌ترين علت يبوست مربوط به عملكرد و فيزيولوژي بدن است كه استرس‌هاي روزمره و شرايط اجتماعي مي‌توانند در اين موضوع دخيل باشند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: بيشترين عملكرد سيستم گوارش هنگام بيدار شدن و پس از صرف صبحانه است و اين در حالي است كه بيشتر افراد پس از صرف صبحانه به سرعت به محل كار رفته و نمي‌توانند دفع  داشته باشند و مدفوع به قسمت‌هاي بالايي روده رفته و سفت‌تر شده و يبوست ايجاد مي‌شود.

وي توصيه كرد: به سيستم گوارش خود احترام بگذاريد و يك ساعت قبل از رفتن به محل كار، صبحانه خود را صرف كنيد و بگذاريد دفع انجام شود.

علوي‌نژاد عنوان كرد: از دلايل ديگر يبوست از بين رفتن اعصاب احشايي جدار روده و خوب كار نكردن روده است. دليل ديگر نيز آسيب‌هايي است كه به قسمت‌هاي لگني وارد شده و فرد نمي‌تواند اجابت مزاج داشته باشد. اين مشكل در زناني كه زايمان‌هاي مكرر داشته و دچار افتادگي رحم شده‌اند ايجاد مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر فردي دچار يبوست شد بايد به پزشك مراجعه كند تا دليل اصلي اين عارضه مشخص شود. افرادي كه در سنين 50 سال هستند بايد اين موضوع را پيگيري كنند زيرا ممكن است از عوارض سرطان‌ها يا بيماري‌هاي سيستم گوارش باشد.

اين يك فوق تخصص گوارش گفت: براي پيشگيري از يبوست بايد از غذاهاي پرفيبر مانند سالاد و سبزيجات استفاده شود. استفاده از روغن زيتون و آرام جويدن غذا نيز موثر است. تنقلاتي مانند فندق و بلوط ممكن است موجب يبوست شوند و بايد كمتر استفاده شوند./س
برچسب ها: صبحانه ، کار ، بهداشت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.