گل نبشته هاي تخت جمشيد كه به خط عيلامي نوشته شده اسناد و مدارك مهم مالي دوره هخامنشي را بازگو مي كنند.

"صدیقه پیران" باستان شناس به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، گفت: موزه ملی ایران با توجه به آثار استردادی ارزشمند در دهه اخیر تصمیم گرفت تا اشیا را به نمایش بگذارد. وی افزود: این آثار به لحاظ موضوعی برای مردم و پژوهشگران مهم است.
"پیران" تصریح کرد: مجموعه های بازگردانه شده متعلق به تمدن حاشیه هلیل رود "جیرفت"، مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد بوده و مجموعه دیگر گل نبشته های با روی تخت جمشید مربوط به 500 سال قبل از میلاد و مفرغ های لرستان است.
این باستان شناس بیان کرد: آثار مربوط به تمدن حاشیه هلیل رود در دو نوبت به ایران بازگردانه شده در نوبت اول در سال 83، 118 ظروف سنگی صابونی و مرمر از حراجی برکت لندن و نوبت دوم در سال 90 از همین حراجی بود.
وی اظهار داشت: گل نبشته های باروی تخت جمشید در سال 1312 در تخت جمشید کشف شد که اسناد و مدارک مالی با ارزش دوره هخامنشی را نشان می دهد این متون به خط عیلامی باستان نوشته شده است.
"پیران" افزود: این آثار در سال 1314 برای مطالعه در 50 صندوق در حدود 30 هزار شیئ به دانشگاه شیکاگو به صورت امانت و موقت فرستاده شد که پس از مطالعه در سه دوره به کشور بازگردانده شد.
این باستان شناس تصریح کرد: در سال 1327 حدود 790 شیئ در سال 1330 و 35 هزار و 500 قطعه گل نبشته که خورد شده بودند برگردانه شد و اخیرا هم در سال 83 حدود 300 قطعه از سالمترین گل نبشته ها به کشور باز گردانده شد.
وی بیان کرد: مفرغ های لرستان نیز در سال 86 از کشور امارات به ایران بازگشت./ي2
برچسب ها: گل نبشته ، هخامنشی ، پیران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار