مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس از اجرای مدیریت «چرای دام» در مراتع ییلاقی حوزه چالوس خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران ، مهرداد خزایی‌پول افزود: این طرح از اوایل خرداد در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار با کنترل پروانه چرای دام از ورود دامداران غیرمجاز، فاقد پروانه و نیز دام مازاد بر پروانه، همچنین دامداران مشمول طرح خروج از دام که از حقوق ارتفاقی بهره‌مند شدند، ممانعت می‌شود.

وی ادامه داد: این مراتع و منابع طبیعی در حفظ خاک و جلوگیری از بروز سیلاب‌های فصلی، افزایش ذخیره نزولات آسمانی و سفره‌های آب زیرزمینی، تلطیف هوا، تولید اکسیژن، استفاده‌های تفرج‌گاهی، کوهپیمایی، حفظ تنوع گیاهی، جانوری و تولید علوفه از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

خزایی پول افزود: دامداران مراتع حوزه این اداره با فرا رسیدن فصل رویش که از 15 خرداد گیاهان به مرحله حداکثری تولید می‌رسند، آغاز شده و تا پایان فصل تعلیف (اواخر شهریور) از گونه‌های گیاهی مرتعی استفاده می‌کنند.

مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس به مشکلات دامداران منطقه اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات دامداران منطقه نیاز مبرم به علوفه برای تامین غذای دام در خارج از فصل تعلیف است که این امر سبب شد تا دامداران به ناچار نسبت حضور بیش از در مراتع در خارج از فصل مبادرت کنند.

خزایی گفت: مسئولان باید در راستای طرح کارگروه کشاورزی اولویت در اجرای پروژه‌های اجرایی را به طرح کشت علوفه اختصاص دهند که این کار علاوه بر ایجاد اشتغال و تاسیس دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی به حفظ مراتع و بستر و توسعه حیات منابع طبیعی کمک قابل توجهی می‌کند./ب

برچسب ها: اجرای ، مدیریت ، چرای دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.