تلسکوپ ها نوراني ترين انفجار ناشي از برخورد يک شهاب سنگ به سطح ماه را رصد کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، دانشمندان ناسا روز جمعه از برخورد يک شهاب سنگ چهل کيلوگرمي به سطح ماه خبر دادند. اين برخورد نور شديدي ايجاد کرد و يک تلسکوپ خودکار که سطح ماه را رصد مي کرد، تصاوير آن را ثبت کرد. اين بزرگترين انفجاري است که از هشت سال پيش تا کنون که ناسا کار رصد کردن ماه را از نظر تاثير برخورد شهاب سنگ ها آغاز کرده، مشاهده شده است. در اين مدت بيش از سيصد برخورد ثبت شده است.


بيل کوک از اداره ويژه شهاب سنگ ها در مرکز پرواز هاي فضايي مارشال در آلاباما در اينباره گفت: اين انفجار ده برابر نوراني تر از انفجارهايي بود که ما پيش از اين ديده بوديم.

يک ماهواره ناسا که به دور ماه مي چرخد، اکنون به دنبال گودالي است که بر اثر برخورد اين شهاب سنگ ايجاد شده است. دانشمندان برآورد مي کنند دهانه اين گودال بيست متر باشد. ناسا اعلام کرد اين انفجار چنان نوراني بود که هر کس در آن لحظه به ماه نگاه کرده، آن را بدون تلسکوپ مشاهده کرده است.

دانشمندان ناسا پس از بررسي اطلاعات ثبت شده از اين برخورد، برآورد کردند شهاب سنگي به قطر سه دهم متر با سرعت نزديک به صد کيلومتر در ساعت به سطح ماه برخورد کرده و در زمان برخورد نيرويي برابر با پنج  تن تي ان تي داشته است.

در شبي که اين برخورد صورت گرفت، دوربين ها تعداد غيرعادي شهاب سنگ را ثبت کردند که در جو زمين متوقف شدند. بيشتر اين شهاب سنگ ها پيش از رسيدن به زمين از بين رفتند. اين اتفاق هميشه رخ نمي دهد. در ماه فوريه يک خرده سياره به قطر تقريبي بيست متر بر فراز چليابينسک روسيه منفجر شد و به ساختمان ها آسيب رساند و شيشه ها را لرزاند. اين حادثه بيش از هزار و پانصد مجروح نيز داشت. اين بزرگترين جرم آسماني بود که از سال هزار ونهصد و هشت تا کنون به زمين برخورد کرده است.

کوک در ايميل خود در اينباره نوشت: توپ آتشين روسيه از نظر بزرگي و شدت ضربه قوي تر بود و صد هزار بار انرژي بيشتري نسبت به شهاب سنگ اخير داشت.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار