عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت:هزینه های استخدام وکیل برای بازپس گیری یک اثر تاریخی از حراج های خارجی را صرف حافظت از آثار تاریخی مان کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل حسن کریمیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سومین همایش ملی قانون میراث فرهنگی گفت: از طرفی آثار تاریخی را به ثبت می رسانیم و از سوی دیگر آنها را تخریب می کنیم پارادوکس وجود دارد و این موضوع بر می گردد به مدیریت مواریث میراث فرهنگی.
وی افزود: هماهنگی بین دستگاه های مختلف وجود ندارد برای حل این مشکل  شورایی در حوزه ریاست جمهوری تشکیل شود  باید برای حفاظـت از آثار تاریخی اختصاص داده شود.
کریمیان تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی به سرعت آثار تاریخی را ثبت می کند دیوان عدالت اداری خارج می کند و تعدادی از مالکین آثار تاریخی با صحنه سازی این آثار را خراب می کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: در مرحله نخست باید این معضل را تعریف کنیم و سپس به صورت ریشه ای آن را حل کنیم.
کریمیان افزود: عوامل اصلی تخریب آثار تاریخی باید از بین برود در عرصه های بین المللی قوانین میراث فرهنگی ما مشکل دارند عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: قوانین میراث فرهنگی ما باید به قوانین بین المللی نزدیک شود چرا در کشورهای دیگر تخریب آثار تاریخی کمتر اتفاق می افتد به این دلیل که آنها هر اثری را که دارند ثبت جهانی می کنند وی ادامه داد: ما هنوز شهر تاریخی استخر را ثبت جهانی نکردیم این شهر به تنهایی خودش یک ایران است هم اکنون 513 شهر تاریخی در کشورمان داریم که همگی ارزش ثبت جهانی دارند.
کریمیان تصریح کرد: این موضوع دلهره آور است که ما وقتی یک اثر تاریخی مان در حراجی های کشورهای خارجی به فروش گذاشته می شوند وکیل می گیریم و در سرانجام بازنده می شویم با این پول می توانیم دورتادور شهر جیرفت را دیوار بکشیم.
امید غنمی مدیر کل امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی در ادامه همایش گفت: بیشتر قوانین درخصوص میراث فرهنگی بیشتر در بحث مجازات بوده و مشکلات ما در ماده 560 قانون است که این موضوع را محاکم قضایی به صورت واحد، احکام را صادر نمی کنند/ ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار