فرستاده بلندپايه کره شمالي، نامه کيم جونگ اون رهبر اين کشور را به شي جين‌پينگ رئيس جمهور چين تحويل داد و به وي گفت پيونگ يانگ اقداماتي به منظور پيوستن مجدد به مذاکرات خلع سلاح هسته اي که به بن بست خورده است، اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازاسوشيتدپرس ، اين ظاهرا به عنوان يک پيروزي براي تلاش‌هاي چين به منظور قانع کردن متحد خود براي کاستن از تنش ها قلمداد مي شود.
پس از آنکه پيونگ يانگ با  اقدامات اخير براي توسعه برنامه هسته اي خود خشم پکن را برانگيخت، سفر سه روزه چو ريونگ هه فرستاده رهبر کره شمالي به چين به عنوان ماموريتي براي بهبود روابط بين اين دو کشور به حساب مي آيد.چو اواخر روز جمعه به کره شمالي بازگشت.
خبرگزاري رسمي چاينا نيوز سرويس گزارش داد چو در نشست بعد از ظهر روز جمعه در سالن بزرگ خلق در مرکز پکن، نامه دست نوشته کيم را به شي تحويل داد.اين خبرگزاري، جزئياتي در خصوص محتواي اين نامه ارائه نکرد.
تلويزيون دولتي چين سي سي تي وي نيز به نقل از چو اعلام کرد کره شمالي آماده است با همه طرف‌ها به منظور حل مناسب مسائل مرتبط از طريق گفتگوهاي شش جانبه و به ديگر اشکال همکاري کند.وي افزود پيونگ يانگ آماده است اقدامات فعالانه در اين خصوص اتخاذ کند.
در گزارشي که صبح روز شنبه منتشر شد، خبرگزاري رسمي کره شمالي به نقل از چو خطاب به شي اعلام کرد اتحاد با چين با هيچ چيز قابل معاوضه نيست.
اين خبرگزاري در عين حال هيچ اشاره اي به اظهارات وي در خصوص گفتگوهاي شش جانبه يا برنامه تسليحات هسته اي پيونگ يانگ نکرد.
براساس گزارش سي سي تي وي، چو هيچ جزئياتي در خصوص طرح کره شمالي براي از سرگيري اين مذاکرات، ارائه نکرد.
کره شمالي سال 2009 از گفتگوهاي خلع سلاح هسته اي شش جانبه با هدف پايان دادن به برنامه هسته اي اين کشور کناره گيري کرد.
ناظران خارجي اغلب مدعي مي شوند کره شمالي در تلاش براي وادار کردن دشمنان خود به مذاکره با هدف دستيابي به کمک‌هاي خارجي، به تنش ها دامن مي زند.
با اينحال، به نظر مي آيد اظهارات چو نشان دهنده کاهش تنش‌ها بين کره شمالي و چين باشد.
جان دلوري استاد دانشگاه يونسي در سئول که متخصص امور چين و کره شمالي است، اعلام کرد اينکه فرستاده کيم مي گويد کره شمالي از پيشنهادهاي چين استقبال مي کند، نشانه قوي از آشتي بين دو طرف است.وي افزود: اين سفر، همه چيز را به يک گفتگوي راهبردي عادي باز مي گرداند.
چين به شدت از سوي آمريکا تحت فشار بود کره شمالي را وادار به کاستن از تنش‌ها و از سرگيري گفتگوها کند.دو کره، آمريکا، ژاپن، چين و روسيه از طرف‌هاي مذاکرات شش جانبه هستند.
سوي يينگجيو استاد بازنشسته دانشگاه پکن اعلام کرد: روابط (چين و کره شمالي) متلاطم است پس آنها تلاش خواهند روابط را بهبود ببخشند.
وي افزود: دوم اينکه آنها (کره شمالي) همچنين مي خواهند روابط با آمريکا را بهبود ببخشند و نياز دارند که چين ميانجي آنها باشد.
چين تنها متحد ديپلماتيک مهم کره شمالي است و به عنوان منبع اصلي داد و ستد و کمک اقتصادي به اين کشور به حساب مي آيد.
روابط بين اين دو کشور کمونيستي هميشه همراه با رازداري بوده است و ممکن است محتواي نامه کيم براي شي هيچ‌گاه فاش نشود.







برچسب ها: بین الملل ، کره ، شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار