معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از مضر نبودن وجود پوشش گیاهی در محوطه‌های تاریخی و باستانی بر خلاف تصور برخی خبرداد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، نصیری افزود: گاهی برخی افراد غیرکارشناس رویش پوشش گیاهی در سایت‌های تاریخی را مضر عنوان کرده و در جامعه جو ایجاد می‌کنند، در حالی که کاه‌گل هنوز بهترین ماده برای اندود کردن برخی سطوح است و در آن امکان رویش گیاه وجود دارد.

به گفته وی، در قطعنامه‌های جهانی پوشش گیاهی بیشاپور نیز به عنوان هویت فرهنگی آن مطرح شده و طبیعت بهاری این منطقه بر زیبایی آن افزوده و اینکه گیاهان منطقه خشکانده شود قابل قبول نیست.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: خشکاندن گیاهان در برخی مناطق از این دست، خودکشی از ترس مرگ است و مورد قبول منابع طبیعی و محیط زیست نیز نیست.

نصیری افزود: پوشش گیاهی همواره تهدید نیست بلکه بنابر سنجش منطقه پوشش گیاهی به انواع مضر و مفید تقسیم می‌شود چنانکه اگر درز سنگ‌های حجاری شده گیاه یک ساله به بالا بروید باید حذف شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در مورد مطالب منعکس شده در برخی رسانه‌های پایتخت نیز گفت: ترک‌های زمینی برخی سایت‌های تاریخی به دلیل فرونشست زمین پس از یک دوره خشکسالی در دشت مرودشت حاصل شده است.

نصیری عنوان کرد: این موضوع برای میراث فرهنگی نگران‌کننده نیست چرا که فرونشست که در اثر افت ذخایر سفره‌های آب زیرزمینی رخ داده برای کشاورزی و اداره آب منطقه‌ای مهم است./س

برچسب ها: پوشش گیاهی ، تاریخی ، مضر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.