در راستاي تأكيدات رهبر حكيم انقلاب و به دليل اهميت فراوان سواحل مكران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادي، نظامي و فرهنگي، ايجاد مسير چابهار - كنارك - جاسك ضروري است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از  روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي ايرانشهر، راه ارتباطي كنارك – كاروان – جاسك بين استان هرمزگان با يك ميليون و 200 هزار نفر و استان سيستان و بلوچستان با دو ميليون نفر جمعيت، 303 كيلومتر طول دارد و ادامه آن به ميناب و بندرعباس مي‌رسد كه در مجموع طول كل آن تا بندرعباس 630 كيلومتر است.

به منظور دسترسي به بنادر چابهار، جاسك و بندرعباس و دسترسي به تمام سواحل درياي عمان، كمك به ترانزيت كالاهاي صادراتي و وارداتي، محصولات كشاورزي، شيلات جنوب و همچنين از نظر نظامي و امنيتي اين محور بسيار حائز اهميت است.

165 كيلومتر از اين راه در استان سيستان و بلوچستان قرار دارد كه از مسير روستاي سندسر، شهربالا، منطقه غريب‌آباد، جهلو، بنديني جديد، روستاي احمدآباد و روستاي كهير مي‌گذرد و در حدود 30 كيلومتر مسير در مناطق كوهستاني و بقيه در دشت واقع شده‌اند.

در طول اين مسير پل‌هاي بزرگ كاروان، رابچ، زرآباد، بنديني، بير، كهير و سرگان قرار دارد اين راه در انتها به سه راهي كنارك مي‌رسد كه در آنجا با يك تقاطع غير همسطح به محور چابهار-نيكشهر- ايرانشهر متصل مي‌شود.

بندر چابهار به لحاظ موقعيت سوق‌الجيشي خود در منطقه، نيازمند بهره‌مندي از يكسري زيرساخت‌ها و امكانات توسعه‌اي است و با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در منطقه، راه دسترسي و يا به عبارتي مسير ترانزيتي به دليل موقعيت خاص اين بندر، از مهم‌ترين فاكتورهاي كليدي به شمار مي‌آيد.

اين در حالي است كه جاده ترانزيتي چابهار- ميلك هم اكنون فعال بوده و بخشي از كريدور جنوب به شمال را با هدف استفاده از بازار افغانستان و اتصال آن به آب‌هاي آزاد تشكيل داده، اما به دليل اهميت فراوان سواحل مكران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادي، نظامي و فرهنگي، ايجاد مسير چابهار - كنارك - جاسك و اتصال دو استان سيستان و بلوچستان و هرمزگان در امتداد سواحل جنوبي كشور كه از سوي مقام معظم رهبري در سفر معظم‌له به استان هرمزگان مورد تأكيد قرار گرفته و مصوب شد.

برآورد 235 ميليارد تومان اعتبار براي محور چابهار - كنارك - جاسك

مديركل راه و شهرسازي جنوب سيستان و بلوچستان در اين زمينه ابراز داشت: پروژه ايجاد مسير چابهار - كنارك - جاسك از مهرماه سال 1387 آغاز و اعتبار كلي آن 235 ميليارد تومان برآورد شده كه تا كنون 185 ميليارد تومان قرارداد منعقد و 100 ميليارد تومان هزينه شده است.

ايوب كرد افزود: با حسابي ساده، هزينه ماهيانه اجراي اين پروژه معادل يك ميليارد و 600 ميليون تومان است كه اين رقم دو برابر كل هزينه‌هاي عمراني شهرستان كنارك در بخش راه است و با توجه به مسير فعلي دسترسي چابهار از طريق ايرانشهر - بم- جيرفت- بندر عباس به طول هزار و 135 كيلومتر در صورت احداث و تكميل محور جديد 530 كيلومتر كوتاه‌تر خواهد بود.

وي ادامه داد: اين امر موجب تسهيل ترانزيت زميني كالا از چابهار به بندرعباس، توسعه مناطق همجوار، اقتدار استراتژي نظامي و در دست داشتن ابتكار عمل در منطقه، كاهش تلفات جاني مردم منطقه در زمان سيلاب‌ها، ارائه خدمات بهداشتي و درماني از طريق ناوگان حمل و نقل در مسير ايمن خواهد شد.

مديركل راه و شهرسازي جنوب سيستان و بلوچستان تصريح كرد: بديهي است احداث چنين مسيري با مشكلاتي نيز روبه‌رو باشد اين مشكلات با توجه به وضعيت موجود در منطقه گاهاً خاص و منحصر به همان جا است كه در اين مورد خاص وضعيت اعتباري، عدم همكاري مردم در تملك اراضي باير و خشك، عدم همكاري ارگان‌هاي دولتي از اين دست است.

محور چابهار - كنارك - جاسك جزو طرح‌هاي مهرماندگار جنوب استان است


كرد ادامه داد: با توجه به پيشرفت فيزيكي 39 درصدي و اينكه اين پروژه از پروژه‌هاي مهر ماندگار جنوب استان سيستان و بلوچستان است تا كنون تنها 19 درصد پيشرفت ريالي داشته كه خود جاي تأمل دارد و همكاري بيشتري را طلب مي‌كند.

مديركل راه و شهرسازي جنوب سيستان و بلوچستان اذعان داشت: هفت دستگاه پل بزرگ با دهانه‌اي 20 متري و 165 كيلومتر از طول اين محور در قالب چهار قطعه شامل قطعه يك به طول 54 كيلومتر با 25 درصد پيشرفت فيزيكي، قطعه دو با 25 كيلومتر طول و 10 درصد پيشرفت فيزيكي، قطعه چهار با 52 كيلومتر طول و 15 درصد پيشرفت فيزيكي و قطعه سه به طول 36 كيلومتر كه به دليل شرايط بد جوي و منطقه‌اي با عدم استقبال پيمانكار از فراخوان مناقصات روبه‌رو شده كه در حال اجرا است.

اين مسئول متذكر شد: از مجموع هفت دستگاه پل موجود در طول مسير تا كنون عمليات احداث پل‌هاي كهير، سركان، بيردف و بنديني به اتمام رسيده، پل رابچ با 87 درصد پيشرفت فيزيكي و پل كاروان با قطعه يك محور كنارك - جاسك در قالب يك قرارداد در حال انجام است.
احداث اين محور از مصوبات سفر مقام معظم رهبري در استان هرمزگان و آرزوي چندين ساله مردم محروم منطقه است كه مي‌تواند سهم بسزايي در تغيير چهره منطقه به عنوان يكي از اصلي‌ترين زيرساخت‌ها داشته باشد، واضح است چنين پروژه‌اي با حجم كار بالا در سطح منطقه‌اي بسيار وسيع و مهم تلاش تيمي دقيق و هماهنگي، پشتيباني، اجرا و نظارت را مي‌طلبد و اميد آن مي‌رود دست اندركاران با درك صحيح از تأكيدات مقام معظم رهبري نسبت به تسريع و اختصاص اعتبارات لازم احداث محور چابهار- بندر عباس اهتمام خود را در تكميل اين پروژه به كار بندند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مکران ، استراتژیک ، میناب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار