کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان ذرات گرد و غبار را تهدید جدی برای بیماران تنفسی دانست.

به گزارش خبر نگار باشگاه خبر نگاران ،ابراهیم زاده با اشاره به مضر بودن ذرات معلق هوا بر سلامتی گفت: قرار گرفتن طولانی در معرض ذرات معلق هوا سبب مشکلات تنفسی، ریوی و بیماری های قلبی می شود و آسیب جدی به مخاط دستگاه تنفسی، حلق و حنجره وارد می کند.
 وی افزود : ریزگردها ضمن تشدید خطر مرگ تنفسی و آسم، سبب بروز دیگر علایم تنفسی از قبیل سرفه و برونشیت می شود.  این گرد و غبار، سبب واکنش های خود به خودی قلب، افزایش ضربان قلب، کاهش میزان انعطاف پذیری قلب و افزایش بی نظمی های قلبی می شود.
ابراهیم زاده در ادامه گفت: کودکان، سالمندان، افراد دارای مشکلات قلبی و تنفسی، زنان باردار، پلیس های راهور و افراد مبتلا به آنفلوانزا بیش از دیگران در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند.
وی بیشترین آسیب های ناشی از ذرات دارای قطر 10 میکرون را به سیستم تنفسی، صدمه به بافت ریه، سرطان و تولد پیش از موعد دانست.
ابراهیم زاده با بیان اینکه روزانه 100- 50 میلی گرم غبار وارد ریه های کودکان می شود، سرعت تنفس بیشتر کودکان، افزایش تماس با مواد آلوده کننده، تنفس دهانی کودکان، قرار گرفتن کودکان در محیط آزاد بیش از بزرگسالان و نارس بودن سیستم ایمنی آنها را از علل خطرات آلودگی هوا برای کودکان عنوان کرد. وی  افزود: گرد و غبار خطر جدی برای اقتصاد کشاورزی، منابع طبیعی، تولید، اقتصاد شهری، امنیت پرواز، آب و هوا و توسعه پایدار است.
وی کاهش استفاده از وسیله نقلیه شخصی و خودداری از مصرف دخانیات، پرهیز از برپا نمودن آتش، عملیات قیرپاشی و تنظیم موتور خودروها به منظور کاهش آلاینده های اتومبیل را ضروری عنوان کرد.
ابراهیم زاده بر استفاده از ماسک های تنفسی یا دستمال خیس به منظور جلوگیری از ورود ریزگردها به مخاط دهانی و سیستم تنفسی تاکید کرد و خواستار افزایش مصرف مایعات و استفاده از ماسک شد.اداره کل محیط زیست استان کردستان با صدور بیانیه ای هوای روز یکشنبه استان کردستان راخطرناک اعلام کرد و از مردم استان خواست از فعالیت در هوای آزاد خودداری کنند./س

برچسب ها: غبار ، تنفس ، بیماران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.