روزنامه گاردين در سرمقاله جديد خود تحت عنوان "عربستان سعودي خانه اي بر روي شن" با اذعان به تضعيف جايگاه خاندان آل سعود در آن کشور پيش بيني مي کند که موج بيداري اسلامي به آن کشور نيز خواهد رسيد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين ؛ نويسنده با اذعان به فراگيري موج "بيداري اسلامي" در منطقه و تاثير آن بر رژيم آل سعود مي نويسد "امروز در سرتاسر خاورميانه موج اعتراضات مردمي گسترش يافته است. امروز از مديترانه تا سرتاسر کشورهاي عربي موج بيداري اسلامي منطقه را فرا گرفته است. شايد در اين ميان گمان شود که عربستان سعودي در ميان تلاطم بوجود آمده ثبات و آرامش خود را حفظ کرده است. با اين حال اين تصور مي تواند گمراه کننده باشد." 

نويسنده با اذعان به فرتوت و پير بودن حاکمان خاندان آل سعود و با اشاره به بي کفايتي آنان مي نويسد "حکومت پادشاهي خاندان آل سعود سياست هاي اقتصادي اي را در نظر گرفته است تا بتواند قدرت را حفظ نمايد. براي مثال خاندان آل سعود بودجه اي 219 ميليارد دلاري را براي بخش رفاهي و زيربنايي آن کشور در نظر گرفته است. ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودي 90 ساله است و با تعيين جانشين خود قصد دارد تا نظام پادشاهي در آن کشور را تضمين کند. با اين حال بايستي اشاره کرد که وضعيت عربستان سعودي به هيچ وجه خوب نيست.

 نشانه هاي نگران کننده اي از نقض حقوق بشر در عربستان سعودي ديده مي شود. در ماه مارس براي دو تن از فعالان حقوق بشر حکم زندان از سوي دادگاه صادر شد. نظام قضايي خاندان آل سعود در اقدامي هولناک به اين دو نفر را به جرم ارايه "اطلاعات نادرست به رسانه ها" به 10 سال زندان محکوم کرد. "سلمان العوده" يکي از فعالاني است که اخيرا نامه اي سرگشاده را به زمامداران سعودي نوشته است. وي در بخشي از اين نامه با انتقاد از جو امنيتي حاکم بر عربستان سعودي مي افزايد "در صورتيکه فعاليت دستگاههاي امنيتي عربستان سعودي شدت يابد احتمالا به بدترين وضعيت ممکن خواهيم رسيد و هرگونه اميدي براي انجام اصلاحات از بين خواهد رفت." نامه وي آنچنان بازتابي پيدا کرد که در حدود 2.8 ميليون نفر در شبکه اجتماعي "توئيتر" آن را مشاهده کردند." 

"گاردين" در ادامه سرمقاله خود اذعان مي کند که نارضايتي از خاندان آل سعود نه تنها در ميان شيعيان عربستان بلکه در ميان سني ها و نزديکان به آن خاندان نيز افزايش يافته است و در اين باره مي افزايد "اين نامه اهميت لزوم انجام اصلاحات در عربستان سعودي را نشان داد چرا که "العوده" نويسنده نامه نه از ليبرال هاي عربستان سعودي و نه از شيعيان معترض بوده است بلکه خود يک وهابي است. نگارش اين نامه نشان داد مي دهد که نياز به انجام اصلاحان در عربستان سعودي تا ميزاني افزايش يافته است که حتي وهابيون نيز آن را احساس کرده اند." 

گاردين در ادامه با اذعان به وجود اختلاف در دورن خاندان آل سعود مي افزايد "خاندان آل سعود در درون خود دچار اختلاف و تفرقه است. همچنين خاندان آل سعود بطور جدي با بحران جانشيني نيز مواجه است. براي مثال مي توان به سن بالاي شاهزاده سلمان اشاره کرد. وي 77 ساله است و بعنوان نماينده پادشاه عربستان در آخرين نشست شوراي همکاري خليج فارس شرکت کرد. وي دچار بيماري جنون است. از سوي ديگر "محمد بن نايف" وزير کشور کنوني عربستان سعودي نيز براي رسيدن به مقام پادشاهي عربستان سعودي تلاش مي کند. از سوي ديگر نيز "خالد التويجري" متولي حرمين شريفين نيز در حال قدرت گيري در دربار خاندان آل سعود است. وي همچنين روابط نزديکي را با "زايد آل نهيان" برقرار کرده است و مخالف قدرت گيري اخوان المسلمين در منطقه است." 

نويسنده در نهايت با اذعان به تزلزل پايه هاي خاندان آل سعود مي افزايد "با اين حال اتحاد وي با چالش ساير رقباي سياسي در خاندان آل سعود مواجه است. محمد بن نايف مي تواند در اين ميان وزن مهمي را ايفا نمايد. اينک نياز به انجام اصلاحات اساسي در عربستان سعودي بيش از هر زمان ديگري احساس مي شود. هنوز فرصت براي تحقق مسالمت آميز اين امر وجود دارد. در صورتيکه چنين مسئله اي روي ندهد وضعيت مي تواند براي خاندان آل سعود بسيار بدتر از گذشته شود." 

برچسب ها: عربستان ، تزلزل ، خاندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار