سالانه 50 درصد گل محمدي كشور در فارس تولید می شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، رئيس سازمان جهادكشاورزي فارس گفت: سالانه بطور متوسط7 تا 8 هزار تن گل محمدي از گلزارهاي استان برداشت مي شود .

مهرزاد خرد بيان کرد: استان فارس با 6 هزار و 150 هكتار كشت گل محمدي، رتبه اول كشور را در كاشت و برداشت گل محمدي داراست كه از اين ميزان 5 هزار هكتار به صورت ديم و بقيه به صورت آبي كشت مي شود.

وي ادامه داد: امسال به علت شروع زود هنگام بهار و بارندگي هاي خوب در استان برداشت گل 20 روز زودتر آغاز شد .

خرد افزود: ميمند با 1000 هكتار كشت گل و داراب با داشتن بزرگترين دشت گل محمدي ديم كشور، 95 درصد گل محمدي استان را توليد مي كنند.

رييس سازمان جهادكشاورزي فارس با بیان اینکه 105 كارگاه سنتي و صنعتي گلاب و عرقيات در استان به ويژه در كنار مزارع گل در ميمند و داراب وجود دارد افزود: سالانه بالغ بر 6 هزار ليتر گلاب و ديگر عرقيات در اين كارگاه ها توليد مي شود كه سهم عمده اي از آن به استان هاي ديگر و كشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي شود.

وي ادامه داد: پيش بيني مي شود امسال توليد عرقيات استان 25 درصد افزايش يابد.

رييس سازمان جهادكشاورزي فارس توسعه و بهبود سطح كشت گل ‌محمدي، علمي‌كردن محصول گل و فرآورده‌هاي آنبه همراه رونق صنعت گردشگري را از اهدافمهم برگزاريجشنوارهاي گل و گلاب در استان فارس دانست و بيان کرد: علمي بودن ، لازمه موفقيت هر طرح و برنامه است كه با تحقق اين امر، جشنواره از حالت صرفا جشن خارج شده و مبحث گل و گلاب به صورت تخصصي و در زمينه‌هاي مختلف علمي، اقتصادي، كشاورزي و گردشگري مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي با تأكيد بر ظرفيت استان فارس در صنايع گردشگري و گل‌ محمدي بیان کرد: اين امر همچنينگامي بسيار مؤثر در راستاي كيفي‌تر شدن جشنواره‌هاي گل و گلاب در سال‌هاي آينده است.

اين مقام مسئول در بخشي ديگر از سخنان خودبه برگزاري جشنواره گل و گلاب لايزنگان و نوايگان داراب اشاره كرد و افزود: برگزاري چنين جشنواره هايي در نهادينه كردن فرهنگ حفظ منابع طبيعي و زيبائي هاي طبيعتنيز نقش موثري خواهد داشت .

خرد گفت: شهرستان داراب با پنج هزار هكتار سطح زير كشت و توليد بيش از 6 هزار تن گل محمدي بزرگترين باغ گل ديم و ارگانيگ جهان را داردكه 2 روستاي لايزنگان و نوايگان از عمده توليدكنندگان گل دراين شهرستانهستند.

رييس سازمان جهادكشاورزي فارس با بيان اينكه از 5 هزار هكتار باغ گل داراب 4700 هكتار به صورت ديم است ادامه داد: 90 درصد گل هاي توليدي اين شهرستان به كشورهاي آلمان، فرانسه، ايتاليا، روسيه و كشورهاي حوزه خليج فارس ارسال مي شود./س

برچسب ها: تولید ، گل ، محمدی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.