رسولی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد

حقوق نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

یک حقوقدان گفت: از حقوق نامزدهای رياست جمهوری حق تبليغ است. آن‌ها برای استفاده از اين حق می‌توانند از امكانات دولتی و رسانه‌ ملی استفاده كنند.

محمد رسولی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، درباره قانون انتخابات گفت: امر مهم انتخابات ریاست جمهوری در اصول شش و ۱۱۰ و ۱۱۳ الی ۱۲۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است.
 
حقوقدان و پژوهشگر ادامه داد: همچنین قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در ۱۳۶۴/۴/۵ با ۹۴ ماده تصویب شد که این قانون مذکور پس از اصلاحات در سال ۱۳۷۲ و ۱۳۹۱ از تصویب مجلس گذشت.

وی گفت: همچنین قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری مصوب ۱۳۶۴/۴/۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تثبیت تعداد کاندیداها در انتخابات، مصوب ۱۳۷۰/۱۱/۱۳ را نیز وجود دارد.
 
رسولی تصریح کرد: برای اجرای قوانین مذکور آیین‌نامه‌های اجرائی هم تصویب شده که آن‌ها نیز در زمره قوانین و مقررات انتخابات ریاست جمهوری است.
 
این حقوقدان با اشاره حقوق نامزدهای ریاست جمهوری افزود: از جمله حقوق نامزدهای ریاست جمهوری حق تبلیغ است. آن‌ها برای استفاده از این حق می‌توانند از امکانات دولتی و از جمله رسانه ملی استفاده کنند.
 
وی اذعان داشت: طبق ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب اصلاحی ۱۳۹۱/۱۰/۲۶ برای این منظور کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات تشکیل می‌شود تا نحوه و ساز و کار برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری را از امکانات دولتی تعیین کنند.
 
رسولی با اشاره به اعضای اصلی کمسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری گفت: اعضای اصلی این کمیسیون شامل دادستان کل کشور یا نماینده تام‌الاختیار او، وزیر کشور یا نمایندهٔ تام‌الاختیار او، دبیر هیئت اجرائی مرکزی انتخابات، رییس شورا یا یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به انتخاب شورا و رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نمایندهٔ تام‌الاختیار او است.

وی تصریح کرد: البته شورای نگهبان هم می‌تواند یک نفر از میان اعضای خود یا از خارج را به منظور نظارت بر کار کمیسیون مزبور تعیین کند.
این حقوقدان اضافه کرد: از دیگر حقوق نامزدها این است که اگر سایر نامزدهای انتخاباتی در برنامه‌های ضبط شده صدا و سیما به آن‌ها هتک حرمت کند، صدا و سیما موظف به حذف آن مطالب است و در صورتی که در برنامه زنده این اتفاق بیفتد، سازمان صدا و سیما موظف است با تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات به میزان مناسب و به صورت ضبط شده فرصت احقاق حق بدهد. این مسئله در ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 91/10/26 بیان شده است.

رسولی گفت: همچنین به موجب قانون، هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری به تنهایی و یا چند نامزد مشترک می‌توانند در هر یک از شعب اخذ رای و اماکن استقرار دستگاه شمارشگر آرا، یک نفر نماینده داشته باشند. این نمایندگان می‌توانند در شعب اخذ رای (ثابت و سیار) بدون دخالت در انجام وظایف آن‌ها حضور یابند و در صورت مشاهده تخلف، مراتب را کتبی به ناظرین شورای نگهبان و هیئت نظارت شهرستان و استان مربوطه و ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام نمایند.
 
وی ادامه داد: در خصوص این نمایندگان به استناد تبصره یک ماده واحده قانون حضور نمایندگان، نامزدهای ریاست جمهوری، در صورتی که تعداد نامزدهای ریاست جمهوری بیش از شش نفر باشد هر یک از نامزدها می‌توانند فقط به ازای هر ۲ شعبه اخذ رای یک نفر نماینده معرفی کنند.

رسولی تصریح کرد: همچنین فرمانداران موظفند کارت یا معرفی‌نامه نمایندگان مذکور را حداقل ۴۸ ساعت قبل از روز اخذ رای تحویل مسئول ستاد تبلیغات نامزد مربوطه در آن شهرستان دهند و تخلف از این امر مجازات حبس از یک تا شش ماه را دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: انتخابات ، نامزدها ، رسولی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار