معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شستشوی کامل و ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات قبل از مصرف از ابتلا به بیماریهای خطرناک روده ای و عفونی پیشگیری می کند.

 به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران ، دکتر سید علیرضا مروجی گفت: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و احتمال بروز بیماری های انتقالی از آب و مواد غذایی به ویژه بیماری های اسهالی و مسمومیت های غذایی عمل به توصیه های بهداشتی ضروری است.

 وی افزود: استفاده از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی (آب لوله کشی)، جوشاندن یا کلر زنی آب در صورت عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم و عدم استفاده از آب فضای سبز، جوی ها و قنات ها از جمله راه های پیشگیری از بروز این گونه بیماری ها است.

  به گفته دکتر مروجی، رعایت بهداشت فردی و شستشوی دست ها با آب و صابون قبل از غذا، نگهداری مواد غذایی پخته شده در یخچال، جوشاندن شیر غیر پاستوریزه حداقل به مدت یک دقیقه، پخت کامل مواد غذایی مانند گوشت، ماهی و سبزی و عدم خرید هرگونه مواد غذایی و خوراکی از دست فروشان دوره گرد نیز از دیگر راه های پیشگیری از ابتلای این بیماری ها است.

 وی، به وبا به عنوان یک بیماری عفونی خطرناک اشاره کرد و گفت: این بیماری بیشتر در فصول گرم به ویژه از اوایل اردیبهشت تا آبان ماه به صورت اسهال شدید و آبکی ظاهر شده و منجر به از دست رفتن آب بدن و در صورت عدم درمان باعث اختلال سطح هوشیاری، شوک و مرگ می شود.

دکتر مروجی، راه سرایت این بیماری را نیز آب آشامیدنی، مواد غذایی، میوه و سبزی عنوان کرد و افزود: علایم بالینی این بیماری اسهال آبکی سریع السیر با دفعات اجابت مزاج بیش از حد معمول یا مدفوع آبکی، استفراغ و احساس پری و غرغر شکم است.

برچسب ها: میوه ، سبزی ، مسمومیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار