اسباب بازي در زندگي کودک نقش مهم و موثري داشته و جزئي از زندگي آنان را تشکيل مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، يکي از مسائلي که در هر دوره و جامعه و صرف نظر از هر طبقه اقتصادي در نزد، يک کودک بسيار مهم و داراي ارزش است اسباب بازي است بسياري از ما هزينه‌هاي فراواني را صرف خريد اسباب بازي مي‌نمائيم بي  آنکه بدانيم که چه اثراتي در رشد ذهني، جسمي، تربيتي و ... کودکمان خواهد داشت. صرف نظر از تفاوت‌هايي که در انتخاب اسباب بازي مورد علاقه پسران و دختران وجود دارد گاه يک بازي و يا اسباب بازي علاوه بر اثرات تربيتي و فرهنگي که مي‌تواند به کودک منتقل نمايد ممکن است داراي اثرات درماني نيز باشد که بسياري از والدين با عدم آگاهي از تمامي نکاتي که مي‌توان در مورد يک اسباب‌بازي متناسب با سن کودک ذکر نمود تنها به ويژگي ظاهري آن اکتفا نموده و بدون اطلاع از تاثيرات آن به انتخاب اسباب بازي مبادرت مي‌ورزند.

در اين گزارش به نکاتي در خصوص انتخاب اسباب بازي و اثرات آن در رشد جسمي و تربيتي کودک اشاره مي‌شود.
ابراهيمي مقدم در اين باره با اشاره به اينکه اسباب بازي براي کودکان نوعي غذاي رواني است افزود: اسباب بازي يکي از نيازهاي مهم کودکان و جزئي از زندگي آنان است که در زندگي کودک نقش مهم و موثري دارد.
وي در ادامه گفت: ديدگاه عام مبني بر استفاده از اسباب بازي فقط به منظور تفريح و سرگرمي کودکان افزود: شخصيت و تفکر کودکان در سنيني شکل مي‌گيرد که با اسباب بازي بازي مي‌کنند از اين رو انتخاب و تهيه اسباب بازي متناسب کودکان بسيار مهم است.
ابراهيمي مقدم تناسب با سن، مورد علاقه و در خور تواناييهاي ذهني و رشدي کودک بودن را از وگي‌هاي مهم در انتخاب اسباب بازي دانست و اظهار داشت: عدم تناسب اسباب بازي با سن کودک سبب تحقق نيافتن اهداف مورد نظر خواهد شد.
وي تاکيد کرد: اسباب بازي بايد وسيله رشد کودک بوده و او را به حرکت تفکر و مبارزه و تلاش فرا خواند. ابراهيمي مقدم اسباب بازي مفيد را نوعي دانست که کودک توانايي تفکيک قطعات آن را داشته و در هر جداسازي با مسئله جديدتري مواجه شده و حدس بزند که بعدا چه اتفاقي خواهد افتاد که اين امر سبب رشد قوه تفکر در کودک خواهد شد.
وي با اشاره به اينکه سادگي و يا پيچيدگي اسباب بازي سبب خستگي و بي علاقگي در کودک مي‌شود گفت: يکي از ويژگيهاي اسباب بازي خود تناسب با شرايط ذهني و جسمي کودک و پرورش قواي خلاقه و استعدادهاي ديگر در کودک است.
ابراهيمي مقدم تصريح کرد: اسباب بازي مي‌تواند به پرورش حس شنوايي، تحريک بينايي، تقويت انگشتان و ساعد، تقويت هماهنگي ميان چشم و دست، آشنايي با اشکال و کمک کرده که اين مهم از طريق شناسائي ضعف کودک و انتخاب اسباب بازي مناسب او ميسر مي‌شود.
وي با اشاره به نقش درماني اسباب بازي گفت: به عنوان مثال در بازي دومينو صحبت کودک در رابطه با تصوير سبب افزايش دانش و دامنه لغات و مهارت او در تکلم و از سويي ساز ذهني، سوت، بادکنک و ...موجب تقويت دستگاه تنفسي و توليد صداي کودک مي‌شود.
ابراهيمي مقدم ادامه داد: اسباب بازي خوب تصورات کودک را گسترش بخشيده و کنجکاوي را در او پرورش مي‌دهد.
وي در پايان بازي را راهي جهت ابراز وجود کودک و وسيله‌اي جهت بيان احساسات، برقراري روابط، توصيف تجربيات و آشکار نمودن آرزوها و خودشکوفائي آنان دانست و افزود: چنانچه اسباب بازي کودکان با دقت و بر طبق اصول روان‌شناسي و هدفهاي آموزشي انتخاب شوند در زندگي اجتماعي و رواني و نيز در رشد فکري و تربيتي کودکان موثر خواهد بود.
گفتني است: در بازي نه تنها والدين با  خريد اسباب بازي مناسب به نوعي مفاهيم آموزشي، تربيتي و... را به کودکان القاء مي‌نمايند بلکه حتي کودکان نيز درونيات خويش را آشکار نموده و زمينه‌اي جهت اينکه والدين رفتار خود را مورد بازنگري قرار دهند فراهم مي‌آورند؛ چنانچه کودک در بازي با عروسک در واقع رفتار والدين با خود را به نمايش گذاشته و به نوعي تصور خود از زندگي‌اش را به تصوير مي‌کشد. از طرفي بايد دانست که فقط اين اسباب بازيها نيستند که توانايي توليد لحظات شاد را براي کودک را دارند بلکه کودکان همواره بهترين همبازي را والدين خود دانسته که اين امر نه تنها فرصتي براي والدين جهت آموزش غير مستقيم نکات تربيتي است بلکه زمينه ساز افزايش صحبت ميان والدين و کودک و از سوئي به ياد ماندني‌ترين خاطرات او نيز خواهد بود./ز
گزارش از بابارشاني

برچسب ها: اسباب ، بازی ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار