با گذشت يک هفته از اعتراض هاي گسترده مردمي در برزيل ، مردم اين کشور روز شنبه در حدود 12 شهر تظاهرات پراکنده اي برگزار کردند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري رويترز ، در شهر سالوادور برزيل که در چارچوب جام کنفدراسيون ها ميزبان بازي فوتبال دو تيم برزيل و ايتاليا بود مردم به خيابان ها ريختند و با پليس درگير شدند اما گفته مي شود اطراف ورزشگاه محل برگزاري بازي ها آرام بود.
درگيري هايي نيز در شهر بلو هوريزونته در شرق برزيل در حاشيه بازي فوتبال مکزيک و ژاپن گزارش شده است.
نزديک به 66 هزار نفر از مردم اين شهر در خيابان ها  راهپيمايي کردند و اعتراض خود را به برگزاري جام جهاني فوتبال 2014 در برزيل به نمايش گذاشتند.
مردم اين شهر همچون بسياري از برزيلي ها معتقدند در شرايطي که وضعيت خدمات عمومي در برزيل چندان مناسب نيست ميزباني جام جهاني پول دور ريختن و اسراف دارايي هاي عمومي است.
پليس ضد شورش در شهر بلو هوريزونته براي متفرق کردن جمعيتي که وارد شعاع امنيتي نزديک به ورزشگاه محل بازي فوتبال مکزيک و ژاپن شده بودند از گاز اشک آور استفاده کرد.
در شهر سائوپولو نيز نزديک به سي هزار نفر در اعتراض به طرح دولت براي محدود کردن اختيارات دادسراي عمومي در زمينه مبارزه با فساد مالي تظاهرات آرامي برگزار کردند.
 به نظر مي رسد راهپيمايي هاي گسترده برزيلي ها که روز پنجشنبه با حضور 300 هزار نفر در خيابان هاي ريو دو ژانيرو دنبال شد به تدريج رو به خاموشي مي رود.
روز شنبه شهر ريو دو ژانيرو آرام گزارش شد و تنها چند نفر در اطراف محل اقامت فرماندار شهر تجمع کردند.
در شهر برزيليا تنها چهار هزار نفر راهپيمايي را در دفاع از حقوق زنان برگزار کردند و گروه کوچکي به  اين که دولت پول خود را صرف ساخت ورزشگاه هاي محل برگزاري جام جهاني 2014 مي کند اعتراض کردند.
جنبش اعتراضي برزيلي ها سيزدهم ژوئن با تظاهرات کوچکي در اعتراض به افزايش بهاي بليط حمل و نقل عمومي در سائوپولو آغاز شد اما مداخله پليس خشم مردم را شعله ور کرد و دامنه تظاهرات را به سراسر برزيل گسترش داد.
در همین حال نخستين نظرسنجي که از ابتداي بحران در برزيل انجام و روز شنبه در مجله اپوکا Epoca منتشر شد، نشان می دهد بالای 70 درصد مردم برزیل موافق اعتراضات هستند . 
بر اساس اين نظر سنجي کيفيت حمل و نقل عمومي علت اصلي حمايت 77 درصد برزيلي ها از اعتراضات است و 33 درصد فساد را به عنوان انگيزه خود براي حمايت از معترضان اعلام کردند. 
 78 درصد برزيلي ها بهداشت عمومي را محروم ترين بخش اين کشور نو ظهور اقتصادي در آمريکاي لاتين با 194 ميليون نفر جمعيت مي دانند.
مبلغ قابل توجه هزينه شده براي برگزاري جام کنفدراسيون ها تا 30 ژوئن و جام جهاني 2014 ( 11 ميليارد يورو ) با انتقاد شديد رو به رو است.
اما برزيلي ها با برقراري توازن بين اين انتقادها و علاقه شديد خود به فوتبال آرام مي گيرند.
بر اساس اين نظر سنجي 40 درصد برزيلي موافق برگزاري جام کنفدراسيون ها و 31 درصد مخالف آن هستند.
تيم ملي برزيل در جام جهاني پنج قهرماني کسب کرده است و 40 درصد برزيلي از برگزاري اين تورنمنت به صورت کامل حمايت کردند.27 درصد اعلام کردند موافق اين موضوع هستند و 29 درصد مخالفت کردند.  
اين نظرسنجي 19 و 20 ژوئن با مشارکت 1008 نفر از 79 شهر همه ايالت هاي برزيل انجام شد.
این در حالیست که شماري از  برزيلي هاي مقيم فرانسه نیز در حمايت ازهم وطنان خود در پاريس  تظاهرات کردند.
 شرکت کنندگان در اين تظاهرات مي گفتند فساد مالي و اداري اکنون خيلي وقت است در کشور زادگاهشان  ادامه دارد، اما اکنون از آن به ستوه آمده اند.
يک زن شرکت کننده در اين تظاهرات مي گويد: برزيل هرگونه امکاني را براي تبديل شدن به يکي از کشورهاي بسيار ثروتمند جهان دارداما به علت فساد مالي و هدر رفتن پول ها چنين هدفي تحقق پيدا نمي کند.









اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار