مدير عامل كانون پرورش فكري:

نداشتن حق كپي رايت بيشترين ضربه را به ادبيات كودك و نوجوان مي‌زند

رعايت نشدن حق كپي رايت در كشور بيشترين ضربه را به ادبيات كودك و نوجوان مي‌زند و نويسندگان و ناشران خارجي انگيزه‌اي براي ارتباط با ادبيات كودك و نوجوان ايران را ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، حاضر در محل سيد صادق رضايي مدير عامل كانون پرورش فكري كودك و نوجوان در نشست خبري شانزدهيمن جشنواره كتاب كودك و نوجوان، گفت: براي نخستين بار در تقويم سا ل92، روز 18 تير سالروز وفات مهدي آذر يزدي به نام روز ملي ادبيات كودك و نوجوان نامگذاري شده است.
وي افزود: جشنواره كتاب كودك و نوجوان به صورت دو سالانه برگزار مي‌شود اما امسال 18 تير همزمان با روز ملي ادبيات كودك و نوجوان شانزدهيمن دروه آن برگزار مي‌شود.
رضايي تصريح كرد: امسال كانون پرورش فكري كودك و نوجوان در گراميداشت و بزرگداشت روز ملي ادبيات كودك و نوجوان پيش قدم بود انتظار داريم سالهاي آينده تمام كسانيكه با حوزه ادبيات كودك ونوجوان در ارتباط هستند برنامه‌اي گرميداشت اين روز داشته باشند.
مدير عامل كانون بيان كرد: امسال جشنواره كتاب كودك و نوجوان در چهار روز برگزار مي‌شود سال آينده براي برگزاري آن يك هفته در نظر گرفته خواهد شد وتمام مباحث نظري  مربوط به ادبيات كودك و نوجوان پيگيري مي‌شود.
وي اظهار داشت: تجلي ادبيات كودك و نوجوان در كتاب است. شاخصه‌هاي كتاب كودك و نوجوان بايد متناسب با نياز مخاطب باشد مباحثي كه مرتبط با اين نياز بوده در درجه نخست عاطفي و تخيلي آميز بودن كتاب كودك و نوجوان است.
رضايي تصريح كرد: كتابهاي با محوريت طنز نيز مورد علاقه نوجوانان است در اين تقسيم‌بندي در پي آن هستيم تا نياز سنجي كنيم و براساس آن به توليدات بپردازيم.
مدير عامل كانون بيان كرد: كتاب محور تمام فعاليتهاي فرهنگي هنري بوده مي‌توانيم از كتاب به توليد فيلم و انيميشن برسيم.
وي اظهار داشت: در روز ملي ادبيات كودك و نوجوان بازار ملي ادبيات را داريم براي سال 93 به دنبال آن هستيم كه در اين بازار مترجمين، ناشرين، ويراستاران و حتي كتاب فروش حضور داشته باشند.
رضايي خاطر نشان كرد: محتواي ادبيات كودك و نوجوان جهاني بوده علت ديده شدن آن رعايت نكردن قانون كپي رايت است.
مدير عامل كانون تاكيد كرد: اگر قانون كپي رايت تصويب شود مي‌توانيم كتابهاي خود را به كشورهاي ديگر بفروشيم و كتاب آنها را نيز خريداري كنيم.
وي افزود: زماني كه با ناشري درخارج از كشور صحبت مي‌كنيم مي‌گويند قانون كپي رايت داريد وقتي مي‌گوييم نداريم فوري گوش تلفون را قطع مي‌كنند.
رضايي تصريح كرد: بر اين اساس از كميسيون فرهنگي مجلس انتظار داريم اين موضوع را بررسي كنند در اين زمينه كانون با مجلس مكاتبه كرده است.
مدير عامل كانون بيان كرد: بسياري از نمايشگاه‌هاي كه در اطراف كشور برگزار مي‌شود چون قانون كپي رايت در كشورمان رعايت نمي‌شود باعث مي‌شود تحقق ادبيات ما تلقي شود.
وي ادامه داد: در زمينه رعايت نكردن حقوق كپي رايت بيشترين ضربه را ادبيات كودك و نوجوان كشورمان مي‌خوردو
مدير عامل كانون درباره برگزاري جشنواره كتاب كودك و نوجوان به صورت بين‌المللي گفت: چون قانون كپي رايت نداريم انگيزه‌اي براي نويسنده و ناشر كشورهاي ديگر براي حضور در جشنواره كتاب كودك و نوجوان وجود ندارد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار