اردشیر صالح پور، استاد دانشگاه و پژوهشگر، برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان را حرکتی تاثیرگذار در احیا و ادامه حیات اجتماعی گونه های کهن عروسک‌ های نمایشی ایرانی دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اردشیر صالح پور از گام های مثبت کانون به منظور رشد تئاتر در میان خانواده ها به واسطه برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان سخن گفت و افزود: کانون به این شیوه می‌تواند به رسالت اصلی خود درباره تئاتر عروسکی بازگردد، زیرا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاشی جدی برای اعتلا و شکل‌گیری تئاتر عروسکی داشته و نگاه تازه ای نسبت به موضع انفعالی دوران گذشته اتخاذ کرده و برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان در این مسیر مفید است.
وی با بیان اینکه برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان در آشنایی بیشتر خانواده‌ها با تئاتر موثر است، ادامه داد: برگزاری چنین بازاری می‌تواند هرچه بیشتر میان خانواده ها و هنر تئاتر پیوند برقرار کند. برپایی بازار موجب شکل گیری یک فرایند می‌شود که ادامه آن مستلزم برنامه ریزی‌های دقیق و مداوم است. امیدوارم این بازار فقط به مکانی برای عرضه و فروش محصولات هنری ویژه تئاتر کودک و نوجوان تبدیل نشود و بتواند برای این شیوه اجرای نمایش و عرصه فرهنگی کشور، برکاتی به همراه داشته باشد.
این نمایشنامه نویس با اشاره به ریشه کهن حضور و ساخت عروسک در فرهنگ ایران اظهار کرد: یکی دیگر از تاثیرات مثبت بازار، احیای عروسک های کهن ایرانی است که قابلیت نمایشی دارند و به دلیل وابستگی به فرهنگ بومی و ایرانی می‌توانند ارتباط موثری با کودکان و نوجوانان این سرزمین برقرار کنند.
این استاد دانشگاه به وجود پشتوانه نظری در جریان برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان تاکید کرد و گفت: وجود پشتوانه‌ های نظری، مباحثه و ایراد سخنرانی در جریان برگزاری بازار تئاتر کودک می‌تواند چشم انداز‌های جدی و مهمی پیش روی برگزار‌کنندگان قرار دهد و برای ادامه مسیر راه‌گشا باشد.
صالح پور افزود: هر ملتی دارای ذوق، سلیقه و باورهایی برای خلق عروسک‌ است و این امر در کشور ما ریشه طولانی دارد. عروسک «مبارک» نیز از دل فرهنگ شهری ما خلق شده است. در این خصوص می‌توان از عروسک های دیگری چون: «بوکه بارانه»، «بازابازک»، «چولی قزک»، «جی جی بی جی» و بسیاری دیگر گفت که همه ما باید به حیات اجتماعی آنها توجه نشان دهیم. این عروسک ها پیوند خالصانه‌ای با سرزمین ما داشته اند و امیدوارم بازار تئاتر کودک به احیا و ادامه حیات آنها منجر شود.
 بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» از 8 تا 12 تیرماه در مرکز آفرینش های فرهنگی- هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار