وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای روز ملی بومیان کانادا را تبریک گفت.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه ای روز ملی بومیان کانادا را تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است :

جمهوري اسلامي ايران با تحسین اراده و شجاعت بومیان کانادا برای پیگیری مجدانه حقوق خود، سالگرد روز ملي بوميان كانادا را به ساكنان نخستين و بوميان این کشور تبریک گفته و با حمایت از امید و آرزوی مردمان بومی کانادا برای نیل به مطالبات مشروع و قانونی خود ، مراتب نگراني عمیق خود را نسبت به استمرار تبعيض‌ سيستماتيك عليه این بوميان که باعث ایجاد غير انساني براي مردمان بومي این کشور شده است، ابراز مي نماید.
 
متاسفانه جوامع بومی کانادا باتحمل انواع محرومیتهای اقتصادی و اجتماعی و عدم برخورداری از حداقل حقوق اولیه انسانی در معرض انواع خشونتها و تهدیدها نیز قرار دارند.
 
در بیانیه وزارت امورخارجه، تصریح شده است: دولت جمهوری اسلامی ایران قویا دولت کانادا را به پایبندی به تمامی تعهدات خود در قبال بومیان از جمله حقوق مطروحه در اعلامیه حقوق بومیان دعوت نموده و از دولت آن کشور می خواهد تا به حقوق بنیادین مردمان بومی کانادا احترام بگذارند.
 
برخی اطلاعات تکمیلی جهت استفاده از سوی رسانه ها :
 
چندین نهاد حقوق بشری سازمان ملل متحد از جمله گزارشگران موضوعی سازمان ملل و سازمانهای غیر دولتی تاکنون گزارش های نگران کننده ای در خصوص ادامه وضعیت وخیم ساکنان نخستین کانادا داده اند. مطابق این گزارش ها ، بومیان کانادا حتی از داشتن آب سالم آشامیدنی نیز محروم هستند. نرخ شیوع برخی از بیماریها مانند سل در بین جوامع بومی بیش از 31 برابر سایر مناطق کانادا و نرخ مرگ ومیر کودکان درا ین جوامع سه برابر سایر مناطق این کشور است.
 
همچنین دولت کانادا تاکنون نتوانسته است پاسخ روشنی در قبال ناپدید شدن بیش از 600 زن و دختر بومی به افکار عمومی ارائه نماید.
 
اعلام اخیر دادگاه فدرال کانادا مبنی بر غیر قانونی بودن انتصاب شخص غیر بومی برای رسیدگی به اوضاع بومیان ، موید اقدامات غیر سازنده و نامناسب دولت کانادا برای رفع نگرانیهای غیر واقعی این جامعه اصیل و ادامه بی توجهی به درخواستهای بین المللی برای تامین حداقل حقوق بومیان است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار