رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از کسب مقام نخست نظارت برتوليد محصولات زراعي سالم در کشور توسط اين سازمان خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمديان در گفتگو با خبرنگاران با بيان اينکه آذربايجان شرقي در زمينه سطح مبارزه بيولوژيکي با آفات محصولات کشاورزي در جايگاه خوبي در کشور قرار دارد افزود: آقارضا فتوحي، رئيس سازمان حفظ نباتات کشور ، همزمان با هفته جهادکشاورزي با ارسال نامه اي، عملکرد سازمان را در سال 91 در نظارت بر توليد محصولات زراعي سالم موفقيت آميز دانسته و از احراز مقام اول کشور توسط مديريت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي در اين زمينه تجليل کرده است.

وي با بيان اينکه در طول چهار سال گذشته با هدف مبارزه با آفات کشاورزي و توسعه و ترويج فرهنگ توليد و مصرف مواد غذايي سالم و ارگانيک گام هاي بلندي در استان برداشته شده است ادامه داد: در سال گذشته با مشارکت تعدادي از شرکتهاي داخلي بدون استفاده از سموم شيميايي و تنها با بهره گيري از زنبور تريگو گراما، براکون و ماده بيولوژيکي بي تي با آفات مزارع استان شامل ذرت، پنبه، گوجه فرنگي و برنج و در باغات ميوه در محصول انار به شيوه بيولوژيکي مبارزه گسترده اي انجام شد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با تاکيد بر توليد محصولات زراعي سالم در آذربایجان شرقی اظهار کرد: سال گذشته همچنین افزون بر مزارع کشاورزي با مشارکت کارشناسان ناظر شبکه مراقبت و همکاري کلينيک هاي گياه پزشکي استان، عليه آفات، بيماري ها و علف هاي هرز مزارع به روش تلفيقي يا همان آي پي ام مبارزه شد.

وي با بيان اينکه با هدف توليد مواد غذايي و پروتئيني سالم در دو سال گذشته مرغ بدون آنتي بيوتيک با ضريب بهداشتي بالا، در استان توليد و روانه بازار مصرف شد ادامه داد: براي دستيابي به امنيت غذايي، مديريت اصولي و منطقي در استفاده مناسب از پتانسيل هاي فني آذربايجان شرقي برنامه ريزي شده است که اميدوارم با کمک بهره برداران بخش بتوانيم قدم هاي موثري در اين خصوص برداريم.

محمديان با اشاره به تعريف محصول سالم اضافه کرد: محصول سالم‌، محصولي است که داراي حد مجاز باقيمانده آفت‌کش، عناصر، فلزات سنگین بوده و تحت نظارت کارشناسان ناظر تولید شده است.

وي افزود: براساس برنامه پنجم توسعه ودربند«و» ماده34 وبند «د» ماده 153 الزامي براي ايجاد شرايط توليد محصول سالم وامکان فراهم ساختن استفاده مردم از اين محصولات و وظيفه‌مندي بخش دولتي ازمزرعه تا سفره پيش‌بيني شده است و بايد تا پايان برنامه 25 درصد از سطح زير کشت محصولات گلخانه‌اي تحت پوشش مديريت تلفيقي آفات (IPM) قرار گيرد که در اين خصوص تفاهم‌نامه‌هايي با سازمان نظام مهندسي کشاورزي صورت گرفته ودر اين بخش از کارشناسان فنی استفاده شده است.

گفتني است :براساس آمارهاي موجود، محصولات كشاورزي ايران از نظر سلامت جزو10 كشور اول جهان قرار دارند و باقيمانده سموم در توليدات كشاورزي ايران كمتر از استاندارد جهاني است، لذا محصولات ايراني سالم‌ترين محصولات جهان به‌شمار مي‌روند بطوري که ميزان مصرف سم در جهان يك كيلوگرم در هكتار بوده ، اما در ايران 0.7 می باشد.

شايان ذکر است دركشور ماحدود607 عامل خسارت‌زا وجود داردكه حدود50 درصد از اين عوامل شامل آفات گياهي هم‌چون سن‌ غلات، مگس ميوه، ملخ و...، 27 درصد بيماري‌هاي گياهي و23درصد شامل علف‌هاي هرز مي‌شود كه اين عوامل دركاهش محصولات نقش دارند لذا اگر بتوان اين آفات و بيماري‌ها را كنترل كرد، افزايش كمي و كيفي توليد را در بر خواهد داشت./ب

برچسب ها: کسب ، مقام ، زراعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.