حاشيه هاي برنامه سينمايي "هفت"؛

"جواد طوسي":"مهرداد فريد" از نگاه فيلمسازي "اصغر فرهادي" تقليد كرده است

"مهرداد فريد" در ساخت "بي تابي بيتا" از نگاه فيلمسازي "اصغر فرهادي" و دوربين رو دست او تقليد كرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران، برنامه سينمايي "هفت" شب گذشته با حضور "جواد طوسي" و "رضا درستكار" دو منتقد سينما به نقد و بررسي فيلم سينمايي "بي تابي بيتا" ساخته "مهرداد فريد" پرداختند.
"رضا درستكار" در ابتدا با اشاره به صحبت هاي "آتيلا پسياني" در بخش اول گفت: در اين چند سال اخير اتفاق خوبي براي سينماي ما نيفتاده و كوچكترين سينما ماحصل فيلمسازان ما بوده چرا كه برخي از فيلمسازان ما يا فيلم نمي سازند و يا كنار گذاشته شده اند.
وي در خصوص فيلم سينمايي"بي تابي بيتا" اظهار داشت: مسير انتخاب شده از سوي "مهرداد فريد" در "بي تابي بيتا" نسبت به فيلم هاي قبلي اش مناسب تر است.
وي ادامه داد: "فريد" همه خصوصيات دوران كاري را با خود در اين فيلم مي آورد اما اشكال عمده فيلم هاي او، شبه اجتماع بودنش است و در واقع "بي تابي بيتا" قصه اجتماعي نيم بندي دارد.
"درستكار" بيان كرد: تماشاگر امروز بدليل سرگرمي و دور بودن از دنياي اطراف خود به سينما مي رود اما دوري فرهنگ از مسئله سرگرمي باعث فرو كاستن فرهنگ و ارزش هاي اجتماع مي شود.
"درستكار" عنوان كرد: ما با فيلمي روبرو هستيم كه يك قصه يك خطي دارد و باقي آن پي رنگ رنگ قصه است اما اصولي كه ما را به سمت داستان راهنمايي مي كند غلط است.
وي تصريح كرد: شناسنامه اثر اصلا معلوم نيست ما با استحكام دقيق و روشن در پي رنگ روبرو نيستيم و فيلم با ما زندگي نمي كند.
وي با اشاره به دوربين هاي رو دست ساخته "اصغر فرهادي" اظهار داشت: دوربين رو دست "اصغر فرهادي" قاب بندي زيبايي را توليد مي كند و ساختار فيلم از دست نمي رود ولي در آثار "مهرداد فريد" اينگونه نيست.
"جواد طوسي"(منتقد) در ادامه عنوان كرد: "مهرداد فريد" بايد با توجه به سابقه خود در عرصه نقد، در فيلمسازي بهتر ظاهر مي شد اما "بي تابي بيتا" بهترين فيلم "فريد" است.
وي ادامه داد: فيلم "بي تابي بيتا" از اين جهت تكليفش مشخص است كه زن محور است مثل "من ترانه 15 سال دارم"،"سارا" و "دربند" در واقع فرديت يك دختر در جامعه آسيب پذير را به تصوير مي كشد، اين مسئله خوب است ولي در اجرا يك دستي وجود ندارد.
"طوسي" تصريح كرد: "فريد" به عنوان فيلمساز در مواجهه با شخصيت "بهاره" سردرگم است و در قاب تيپ مانده و به شخصيت عمق يافته، نپرداخته است.
وي اظهار داشت:"بي تابي بيتا" به عنوان يك فيلم اجتماعي به بررسي مقوله اجتماعي مي پردازد و بايد با نگاه كارشناسانه باشد ولي نگاه محققانه در اثر وجود ندارد.
وي در خصوص جنبه مثبت اين اثر عنوان كرد:"فريد" و فيلمنامه نويس اثر سعي كردند دو دختر را در كنار هم قرار دهند و با يك نگاه كمابيش آرماني آمده اند كه اين از نقاط مثبت اثر است.
"طوسي" بيان كرد: "بي تابي بيتا" متعلق به سينماي اجتماعي است ولي پيش از آن متعلق به سينماي داستان گونه است و اين زيادگويي به جنبه داستان گويي آن لطمه زده است.
وي تصريح كرد:"فريد" در اين اثر خواسته نوع نگاهش بيشتر فيلم هاي اخير "اصغر فرهادي"باشد.
"طوسي" در پايان خاطر نشان كرد: اميدوارم "بي تابي بيتا" يك سكوي پرتابي براي كارهاي بهتر و موفق تر "فريد" در حوزه اجتماعي باشد.
در پايان طي تماس تلفني با "مهرداد فريد"، وي ضمن تشكر از منتقدان عنوان كرد: ساختن فيلم اجتماعي واقعا وحشتناك و سخت بود و اگر بدانيد كه چه موانعي بر سر راه اين فيلم بوده است شايد بهتر قضاوت كنيد من يك سال اكران را از دست دادم تا نظر حوزه هنري را نسبت به اين فيلم جلب كنم حوزه هنري كه در ابتداي تأسيس هدفش حمايت از ساخت چنين فيلم هايي بود ولي هم اكنون اين آثار را نقد مي كند.
گفتني است؛ برنامه سينمايي "هفت" با هدف بررسي مسايل سينماي ايران هر هفته جمعه شب ها با اجرا و سردبيري "محمود گبرلو" و تهيه كنندگي "علي قانع" از شبكه سه سيما به روي آنتن مي رود./ي2

گزارش از: سميه مرداني.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار