استاد دانشگاه تربيت معلم "تاجيكستان" گفت: ارزيابي‌هاي انجام شده ميان دانش آموختگان تاجيك تحصيل كرده در ايران با افرادي كه در ساير كشورها تحصيلات خود را به پايان سانده‌اند، مبين سطح بالاي علمي دانشگاههاي ايران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،"سخي‌داد خاركش‌زاده" استاد دانشگاه تربيت معلم شهر دوشنبه اظهارداشت: دانشجويان تاجيكي كه در ايران درس خوانده‌اند در قياس با دانش آموختگان كشورهايي نظير روسيه، قزاقستان، بلاروس، آمريكا و انگلستان، از دانش و معرفت بالايي برخوردار هستند.

خاركش زاده، دو دليل مهم موفقيت علمي دانشجويان تاجيك تحصيل‌ كرده در ايران را سطح مناسب علمي دانشگاههاي ايران و زبان مشترك دو كشور دانست.
 
وي با اشاره به بورسيه كردن سالانه تعدادي از دانشجويان تاجيك توسط وزرات علوم، تحقيقات و فناوري ايران براي تحصيل در دانشگاه‌هاي اين كشور، خواستار افزايش ميزان بورسيه دانشجويان تاجيك توسط ايران شد.

استاد دانشگاه "تاجيكستان" با اشاره به خبر يك روزنامه خارجي كه در آن نوشته شده بود: جوانان ايراني در كشورهاي اروپايي و آمريكايي بخاطر سطح بالاي علمي، بدون آزمون در موسسات شغلي و علمي به كار گرفته مي شوند، گفت: اين خود گواهي است بر سطح علمي ايران كه همگان نيز به آن اعتراف كرده‌اند.

خاركش زاده با اشاره به وجود ۹ مدرسه تحصيلات همگاني بين‌المللي تركيه‌اي در اين كشور تصريح كرد: اگر در برابر اين همه مدرسه تنها يك مدرسه بين‌المللي ايراني وجود داشت وضع تعليم و تربيت در كشورمان به مراتب بهتر و توجه خانواده‌هاي تاجيك به اين مركز آموزشي ايراني نسبت به مدارس ديگر كشورها بسيار بيشتر مي‌شد.

وي گفت: متاسفانه با وجود گذشت حدود ۲۲ سال از روابط دو كشور برادر و دوست، تاكنون در اين زمينه به يك نتيجه مثبت دست نيافته‌ايم.
وي با بيان اينكه تاسيس مدرسه بين المللي ايراني در "تاجيكستان" به نفع تمام تاجيكان است، گفت : ايرانيها در اين زمينه تلاشهاي خوبي از خود نشان داده اند.

اين استاد دانشگاه گفت: هم اكنون دركشور ما يك هزار و ۵۰۰ نفر از جوانان ايراني در رشته‌هاي مختلف دانشگاهي مشغول به تحصيل هستند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: با كمك ايران هر سال كتابهاي ادبيات براي مدارس تحصيلات همگاني به خط فارسي آماده مي‌شود و در سال ۷۴ تعداد ۴۰۰ هزار نسخه كتاب الفباي نياكان در ايران به چاپ رسيد و به "تاجيكستان" منتقل شد،همچنين جمهوري اسلامي ايران سال گذشته ۲۵۰ هزار نسخه مجموعه ادبيات تاجيك با خط فارسي را به مدارس "تاجيكستان" هديه كرد.
 
انتهاي پيام/
 
منبع: ايرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار