مدير عامل يك شركت توليدي بين‌المللي گل و گياه ايران گفت: در صورت همكاري مسوولان تاجيكي، بخش خصوصي ايران با تجارب و فناوري‌هاي پيشرفته خود در بخش كشاورزي بويژه گل و گياه، كمك شاياني در شكوفايي اقتصادي كشاورزان اين كشور خواهد كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،"رضا عطايي" در حاشيه برگزاري نمايشگاه بزرگ گل و گياه ايراني در شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان گفت: قابليتهاي بالاي كشاورزي اين كشور پرآب، در حالي است كه كشاورزان تاجيك بخاطر توجه نشدن به بخش كشاورزي، از درآمد پاييني برخوردارند.

عطايي با بيان اينكه اين شركت بين‌المللي ايراني در بسياري از بخش‌هاي كشاورزي و زراعت باغباني و نمايشگاه‌هاي تخصصي گل و گياه در "تاجيكستان" و ارائه آموزش‌هاي تخصصي در دانشگاه‌هاي اين كشور فعاليت دارد، گفت: چنانچه بخش دولتي اين كشور همكاري لازم را داشته باشد تخصص و فناوري ايراني در بخش كشاورزي به رونق كشاورزي در "تاجيكستان" و درآمد بالاي مردم اين كشور دوست و برادر منجر خواهد شد.

اين فعال بخش كشاورزي ايران به مسوولان و مردم "تاجيكستان" توصيه كرد كه با وجود منابع بسيار خوب در بخش كشاورزي بخصوص گل و گياه و باغ‌ها كه مي‌تواند درآمدزايي بسيار بالايي براي كشورشان داشته باشد، همكاري لازم را با سرمايه گذاران ايراني داشته باشند.
 
عطايي كه نمايندگي گل و گياه ايران در كشور هلند را نيز به عهده دارد فعاليت‌هاي گلخانه‌اي در "تاجيكستان" را بسيار ضعيف دانست و افزود: با ارتقا و توسعه امكانات گلخانه‌اي مي‌توان ضمن تامين گل و گياه مصرفي اين كشور، فرصت‌هاي شغلي زيادي در اين بخش ايجاد كرد.
وي با بيان اينکه بسترهاي لازم  براي توليد و پرورش گل گياه در اين كشور مناسب است، گفت: از آنجا كه ارتفاع "تاجيكستان" از سطح دريا مناسب بوده و از لحاظ جغرافيايي نزديك به ارتفاعات ايران است، اين منطقه براي كشت گلخانه‌اي بخصوص گل‌هاي شاخه بريده بسيار مساعد است.
عطايي اضافه كرد: هرچند هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري و توليد به جز دستمزد كارگر در اين كشور بالا است اما نياز مردم و هزينه‌هاي پايين توليد گل و گياه فعاليت در اين كشور را اقتصادي خواهد كرد.

وي گفت: با وجود قابليت‌ها و اهميت بخش كشاورزي براي درآمدزايي و رفع مشكل بيكاري "تاجيكستان"، اما ديوان‌سالاري اين كشور سرمايه‌گذاران خارجي را با مشكل مواجه كرده است.

عطايي تصريح کرد: مردم و مسوولان اين كشور ضمن اينكه از هزينه كردن در بخش كشاورزي واهمه دارند با سرمايه‌گذاران خارجي در اين بخش مهم همكاري لازم را ندارند.
 
مدير عامل شركت بين‌المللي گل و گياه از بي‌توجهي و همكاري‌نكردن مديران بخش مياني اين كشور براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف كشاورزي بخصوص گل و گياه انتقاد كرد و گفت كاغذبازي و ديوان‌سالاري و گرفتن هزينه‌هاي فراوان، سرمايه گذاران كشورهاي خارجي را از اين كشور فراري مي‌دهد.
 
عطايي اظهار داشت: اگر چه مسوولان تراز اول اين كشور براي سرمايه‌گذاري خارجي در بخش كشاورزي اين كشور از خود اشتياق زيادي نشان مي‌دهند اما مديران رده مياني به پايين با كارشكني‌هاي خود سرمايه‌گذاران كشورهاي خارجي را مايوس مي‌كنند.

وي برگزاري نمايشگاه‌هاي گل و گياه ايراني را در اين كشور بيشتر با هدف اطلاع‌رساني عنوان كرد و گفت: سيستم اطلاع‌رساني و تبليغي اين كشور در اين بخش بسيار ضعيف است به همين خاطر مردم و حتي مسوولان از اهميت بالاي درآمدزايي توليدات كشاورزي در كشورشان آشنايي و آگاهي كافي ندارند.

اين شركت ايراني در اين نمايشگاه كه از سه شنبه هفته گذشته در باغ بوتانيكي شهر دوشنبه برپا شده است،۱۰ هزار شاخه گل و گياه زينتي، پنج هزار اصله نهال مثمر، ۵۶ نمونه بذر گل و صيفي‌جات، سموم دفع آفات نباتي و كودهاي بيولوژيك، تجهيزات آبياري قطره‌اي و پوشش‌هاي گلخانه‌اي را در سه هزار متر مربع عرضه كرده است.
 
قبلا نيز نمايشگاه گل و گياه ايراني در شهرهاي دوشنبه و خجند "تاجيكستان" نيز برگزار شده بود.

برگزاري كارگاه‌هاي آموزش نحوه نگهداري از گل و گياه براي نخستين بار در "تاجيكستان" در روزهاي برگزاري اين نمايشگاه از برنامه‌هايي است كه اين شركت ايراني براي علاقه‌مندان به گل و گياه در "تاجيكستان" تدارك ديده است.

به گفته عطايي، مدير شركت گلكده سوپر استار به خاطر همكاري‌نكردن شركت هواپيمايي تاجيك اير نزديك به چهار هزار شاخه گل شاخه بريده در فرودگاه امام خميني (ره) كشورمان جا ماند كه در نتيجه به شركت چهار هزار دلار خسارت وارد شد.

شركت بين المللي ايراني گلكده سوپر استار ۱۷ سال فعاليت دارد و در كشور‌هاي آلمان، فرانسه، هلند و تركيه نيز نمايشگاههاي گل و گياه برگزار كرده است.

انتهاي پيام/

منبع: ايرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدعباس ذبحی اشکذری
۱۳:۵۱ ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
من یک فوق لیسانس کشاورزی هستم همچنین دریزدناظرگلخانه هاو'....... و تقاضای کاردرتاجیکستان هستمبه دلیل آبهای زیرزمینی و منطقه مستعد
Iran (Islamic Republic of)
سیدعباس ذبحی اشکذری
۱۳:۵۱ ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
من یک فوق لیسانس کشاورزی هستم همچنین دریزدناظرگلخانه هاو'....... و تقاضای کاردرتاجیکستان هستمبه دلیل آبهای زیرزمینی و منطقه مستعد
Germany
اصلان‌مظلوم
۲۲:۵۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
خواستار همکاری در زمینه کشاورزی در تاجیکستان هستم با تشکر
آخرین اخبار