ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تا نه تنها عادات بد تغذیه ‌ای ‌مان را کنار بگذاریم و به دستگاه گوارش خود استراحت دهیم، بلکه زمان خوبی است تا بدنمان را از چربی‌های اضافی و سموم ذخیره شده در بافتها تصفیه کنیم.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، 

اما در این ضیافت الهی از این رو بیماران فشار خونی بیماران قلبی در ماه مبارک رمضان شرایط خاصی دارند و براساس شدت بیماری‌شان می‌توانند برای روزه‌ داری برنامه‌ ریزی کنند.

افرادی که تازه بیماری آ نها مشخص و کنترل نشده، بهتر است روزه نگیرند .

کسانی که سه بار در روز دارو مصرف می‌کنند ، نمی‌توانند روزه بگیرند.

بیمارانی که سن خیلی بالا دارند، فشار خون بالا و بنیه ضعیفی دارند، و ضعیف کم اشتها نمی‌توانند روزه بگیرند.

بیمارانی که تازه سکته قلبی کرده‌اند معمولاً تا سه ماه بعد از سکته بهتر است روزه نگرفته و پس از آن هم با نظر پزشک معالج می‌توانند با احتیاط روزه بگیرند.

افرادی که مبتلا به آنژین صدری هستند و در حالت استراحت یا با حداقل راه رفتن و کمترین استرس دچار دردهای قلبی می‌شوند، بهتر است تا بیماری کنترل نشده است، روزه نگیرند.

کسانی که عمل جراحی شده‌اند، حداقل تا سه ماه پس از عمل بهتر است روزه نگرفته وبعد با نظر پزشک معالج روزه بگیرند.

- کسانی که نارسایی قلبی دارند، در صورتی که بیماری با دارو تحت کنترل است و می‌توانند به کارهای روزمره‌شان بدون مشکل ادامه دهند می‌توانند روزه بگیرند اگر در مرحله بالای نارسایی قلبی هستند و با حداقل فعالیت مثل خواندن نماز، خوردن صبحانه، دوش گرفتن و... دچار مشکل می‌شوند، بهتر است روزه نگیرند، چون سبب تشدید بیماریشان می‌شود.

بیمارانی که دارند و دارو ،تعویض دریچه قلب مصرف میکنند بهتر است در فصول گرم که تبخیر و تعریق زیاد است، روزه نگیرند،

برای بیماران قلبی زیاده روی در خوردن بدتر از نخوردن است هنگام افطار مقدار زیادی آب و مایعات و غذا وارد معده خود کنند، بلکه باید بتدریج، سبک و آرام غذا بخورند تا فشار زیاد به قلبشان وارد نشود، زیرا پرخوری متابولیسم بدن آنها را بالا برده و با افزایش فشار به قلب، بیمار را با خطر جدی روبه رو می‌کند، در حالی که گرسنگی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بهتر است میوه و سبزی و غذاهای دارای فیبر بیشتر مصرف کنند؛ چون این مواد سرشار از مواد آنتی اکسیدان، املاح معدنی، الکترود، ویتامین و... است

در میان روز به محیط‌های گرم (خیابان و...) نروند تا بدنشان دچار کم آبی نشود.

کار خود را سبک کنند و در ماه رمضان ساعات کارشان را کاهش دهند.

بیمارانی که دارو مصرف می‌کند، طوری تنظیم کنند که داروی لازم حتماً در وعده افطار و سحر مصرف شود./س

برچسب ها: روزه ، داری ، بیماران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.