ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر گفت: مشروعیت انتخاباتی ربطی به دین ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ فرمانده ارتش مصر گفت: مشروعیت انتخاباتی محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر ربطی به دین ندارد.

السیسی گفت:  من در ماه نوامبر با رئیس جمهور سابق صحبت کردم و ما خواستار گفتگوی ملی شدیم هرچند این گفتگو به وسیله ی ما اجرا نشد ، ما می ترسیدیم که اختلاف بین سران مصر به مردم سرایت کند و باعث اختلاف شدید بین مردم مصر شود.

وی افزود:  آزادی مردم در انتخابات سران کشورشان چیزی است که به دین مربوط نمی شود. هر حاکمی در یک دوره ی آزمایشی حکومت می کند که اگر این دوره موفقیت آمیز باشد آنگاه آن حاکم موفق است و اگر آن دوره همراه با شکست باشد آن حاکم شکست  می خورد. ما هرگز نمی گوئیم که این مسئله به دین ربط دارد یا اینکه اگر کسانی مخالف حاکم باشند مخالف دین هستند.
وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر با اعلام اینکه همه احزاب و گروه‌های مصری بدون استثنا می‌توانند در روند سیاسی مصر مشارکت کنند، اعلام کرد که محمد مرسی پیش از برکناری‌اش با درخواست ارتش برای برگزاری همه پرسی در مصر مخالفت کرد.
 ارتش مصر همواره وظیفه کناره گیری از سیاست‌ را برعهده داشته اما مسئولیت ملی‌اش، ارتش را وادار کرد تا برای اقدام علیه مرسی وارد عمل شود چرا که مرسی نماینده خواسته مردم مصر نبود.
وزیر دفاع مصر ادامه داد: شرایط به نحوی بود که نیروهای مسلح وارد روند سیاسی مصر شوند چرا که این خواسته مردم بود و مردم از ارتش می‌خواستند اوضاع را درک کرده و بداند که می‌تواند انحرافی را که در مسیر انقلاب مصر به وجود آمده تصحیح کند.
السیسی با بیان اینکه کشور مصر امروز در برابر چندین گزینه و مسیر مختلف قرار دارد، تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند قیمومیت مردم مصر را در اختیار داشته باشد و یا بخواهد اندیشه‌ها و خواسته‌هایش را به مردم مصر تحمیل کند.
وی در ادامه افزود: نیروهای مسلح مصر و فرماندهان ارتش خودشان به اختیار خود تصمیم گرفتند که در خدمت مردم مصر بوده و خواسته‌های مردم مصر را به اجرا درآورند. نیروهای مسلح پاسخگوی خواسته‌های مردم بوده و در موقعیتی قرار نداشتند که حکمی را صادر کنند و این شرایط بود که ارتش را وادار به ورود به دنیای سیاست کرد اما اعلام می‌کنم که فرماندهان ارتش همواره به اصول و عقاید خود پایبند بوده و هستند و به نقششان در مصر پایبند باقی خواهند ماند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار