دبير ستاد پژوهش و کاربرد سلول‌هاي بنيادي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد گفت:‌ درحال حاضر 40 طرح تحقيقاتي در اين ستاد درحال اجرا يا به اجرا در آمده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهددکتر علي قاسمي با اشاره به اينکه بيشتر طرح‌هاي تحقيقاتي انجام شده به‌صورت پايه آزمايشگاهي و حيواني است، خاطرنشان کرد: اعضای اين مرکز علاوه بر پژوهش‌هاي پايه‌اي، اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي انساني را نيز در دستورکار خود قرار داده‌اند و در اين زمينه تاکنون چندين طرح به اجرا درآمده است.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد اجراي طرح تحقيقاتي درمان زخم پاي ديابتي، درمان نارسايي‌هاي قلبي، اختلالات ايسکمي اندام، ‌جوش‌نخوردگي استخوان، پلاسماي غني از پلاکت (PRP)، بيماري‌هاي آرتروزي، پيوند مغز استخوان روي بيماران مبتلا به سرطان خون، تالاسمي ماژور و نورولاستوم را از جمله طرح‌هاي تحقيقاتي انجام شده باليني در مراکز درماني دانشگاه برشمرد.

قاسمي، راه‌اندازي بخش پيوند سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز (مغز استخوان) در مرکز دياليز و پيوند اعضاء منتصريه مشهد را از مهم‌ترين دستاوردهاي اين ستاد در سال اخير برشمرد و اظهار کرد:‌ در اين مدت، شش بيمار مبتلا به سرطان خون، نوروبلاستوم و تالاسمي ماژور تحت عمل پيوند مغز استخوان قرار گرفتند.

وی افزود: در گذشته، بیماران برای انجام عمل‌هاي پيوند مغز استخوان به تهران یا به ديگر کشورها اعزام مي‌شدند و اگر بیمار به کشورهای اروپایی سفر می‌کرد، باید حدود 350 هزار یورو می‌پرداخت و اگر به آمریکا سفر می‌کرد، چیزی حدود 500 هزار دلار برایش خرج برمی‌داشت؛ اما درحال حاضر این عمل حدود 20 میلیون تومان هزینه دارد که 15 میلیون آن را وزارت بهداشت می‌پردازد و حدود 5 میلیون تومان سهم بیمار می‌شود.

نخستین عمل جراحي هوشمند تومور مغزي در مشهد با موفقيت انجام شد

حسين برادران- با تلاش تيمي از جراحان برجسته در مشهد، نخستین جراحي هوشمند تومور مغزي در بيمارستان فوق‌تخصصي طالقاني با موفقيت انجام شد.

مدير بيمارستان طالقاني مشهد در توضيح اين مطلب به خبرنگار ما گفت: تيمي از جراحان متخصص به سرپرستي دكتر مهرداد شيخ‌نظام، جراح مغز و اعصاب با استفاده از دستگاه ناوبري حين عمل (نويگیشن)، بيمار حدودا 40ساله‌اي به نام محسن براتي را كه تومور مغزي داشت، عمل جراحي هوشمند کردند.

دكتر مسعود خاني در ادامه با اشاره به اينكه اين عمل پیش از این تنها در تهران انجام مي‌شد، گفت: پس از انجام موفقيت‌آميز عمل، بيمار به آي‌سي‌يوی بيمارستان طالقاني مشهد منتقل شد و تحت مراقبت ويژه قرار گرفت.

دکتر مهرداد شيخ‌نظام جراح اين عمل با اشاره به اينکه بيمارستان قائم(عج) مجهز به دستگاه نويگيشن است و در حال حاضر اعمال مرتبط با گوش، حلق و بيني و تومورهاي اين نواحي در اين مرکز انجام مي‌شود، خاطرنشان کرد: ‌اين عمل در حيطه برداشت تومور مغزي نخستين‌بار بود که در دانشگاه انجام مي‌شد.

وی با اشاره به اينکه در تومورهايي که داخل مغز است، جراح به اطلاعات دقيق براي رسيدن به نزديک‌ترين محل تومور نياز دارد، گفت: ‌با استفاده از اين دستگاه، علاوه بر نمايش موقعيت عمل، کمترين آسيب به بافت‌هاي حياتي مغز مي‌رسد و همچنين برداشت تومور نيز با اطمينان بيشتري انجام می‌شود.وي خاطرنشان کرد: ‌در اين عمل تومور با موفقيت برداشته شد و هيچ آسيبي به بخش‌هاي حياتي مغز مثل تکلم و حسي‌حرکتي وارد نشد و درحال حاضر وضعيت بيمار که در بخش جراحي اعصاب بستري مي‌باشد، رو به بهبودي است./س

 

 

برچسب ها: اجرای ، طرح ، تحقیقاتی ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.