به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ خبر كشف و معدوم سازي گله اي 30 راسي مبتلا به سل در حالي رسانه اي شد كه طبق تحقيقات انجام شده بخش عمدۀ شیر تولیدی این دامداری بصورت خام به متقاضیان درب دامداری عرضه می شد و مابقی شیر تولیدی توسط یکی از واسطه های محلی خریداری و در دیگر نقاط روستایی به متقاضیان به فروش می رسید.
این درحالیست که تاکنون تعداد 26 راس از این گله 30 راسي مبتلا به سل در روستای شهنه کلای شهرستان آمل توسط کارشناسان نظارت دامپزشکی این شهرستان شناسايی و با کمک نیروی انتظامی ضبط و اقدام به معدوم سازی شد.
در همين راستا خاتمی مقدم رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران با بيان اينكه وقوع این بیماری در سطح استان و کشور تازگی ندارد، گفت: سل بیماری مشترک انسان و دام بوده و بسیار خطرناک و پرهزینه است كه با وجود اقدامات بهداشتی انجام شده آمار ابتلای آن به کمتر از 50 نفر در هر 100000 نفر رسیده ولی با کاهش شرایط بهداشتی به ویژه در 2 سال اخیر نگران بازگشت مجدد این بیماری هستیم.
وی با بیان اینکه مصرف و جابجایی غیر بهداشتی شیر و محصولات خام لبنی یکی از راه های اصلی انتقال میکروب این بیماری به انسان است؛ افزود: موضوعی که بسیار حائز اهمیت و نگران کننده می باشد توزیع و فروش شیر و سایر لبنیات فله ای در نقاط مختلف استان و حتی کشور می باشد که البته بعضا با حمایتها و تشویقها و یا چشم پوشی های سازمانهای ذیربط صورت می پذیرد و معلوم نیست تبعات این اقدام را چه کسی و یا سازمانی جبران خواهد نمود آنچه مسلم است بازنده اصلی این وضعیت مردم و سلامتشان است.
خاتمی مقدم فقدان نظارت کافی بر دامها و دامداریهای سنتی استان مازندران که بیش از 70 درصد تولید شیر خام را در اختیار دارند تاسف بار خواند و گفت: بارها در جلسات و از طریق رسانه های گروهی از مسئولین درخواست کردیم که با همت و تلاش جدی جلوی فله فروشی شیر خام را بگیرند وبعد حداقل ده سال فعالیت ملی نسبتا مفید برای تمرکز و ساماندهی تولیدات شیر خام کوچک مجددا امکان نابسامانی آن را فراهم نکنند و سلامت جامعه را فدای تصمیمات اقتصادی کوتاه مدت نکنند اما متاسفانه تا کنون جز فرافکنی، شانه خالی کردن و چه بسا اتهام زنی به پیگیری کنندگان، جواب روشن و عملی دریافت نکردیم.
رئیس انجمن غذایی مازندران در رابطه با دلایل گسترش بازار محصولات خام لبنی اظهار داشت: حذف یارانه شیر خانوار و عدم جایگزینی روش مناسب برای تسهیل و تشویق رشد مصرف لبنیات ، افزایش قیمت لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم ، تبلیغات منفی عموما کاذب نسبت به محصولات لبنی صنعتی، عدم مسئولیت پذیری برخی صنایع لبنی ،کاهش حاشیه سود و گاها زیاده خواهی برخی دلالان شیر خام و حتی دامداران، عدم حضور فعال تشکلهای مردمی تخصصی حامی حقوق مصرف کننده و خلا قانونی و بی تفاوتی و ضعف اجرایی دستگاه های مسئول و نظارتی همه و همه دست به دست هم دادند تا به شرایط امروز برسیم و تاسف بارتر عدم خوش بینی حتی به آینده این روند است و نشانی از اراده جمعی برای اصلاح این معضل بزرگ دیده نمی شود.
انتهاي پيام/