معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست می گوید با این شیوه کار کردن‌مان در محیط زیست باید منتظر بلاهای بزرگتر از گرد و خاک باشیم

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، احمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در گفتگویی  اظهار داشت: همه قبول داریم که روند محیط زیست در کشور ما خوب نیست. اگر دولتی بخواهد نقشش را در حفاظت از محیط زیست انجام بدهد بنده اعتقاد دارم که دولت جدید اگر می خواهد به این پایبند باشد باید همه اعضاء دولت و یا حداقل استاندارنش کسانی باشند که نسبت به مسائل محیط زیست حساس باشند.

 

احمدعلی کیخا با اشاره به خشکسالی که در راه ایران است گفت: بخش قابل توجهی که ما گرفتارش شدیم ناشی از مدیریت غلط است. گزارش می دهند که خوزستان 85 درصد تولید نفت ایران را دارد، 31 میلیارد مترمکعب آب هم دارد. ولی شما برو در حورالعظیم یک قسمت بهشت، نی چهار متری دارد، یک قسمتش را وزارت نفت کاملا خشک کرده است. برای این که می خواهد نفت استخراج کند.

وی ادامه داد: آیا واقعا استخراج نفت الزامش به این است که شما تالاب را کلا خشک کنید؟ یا می توانستید پل بزنید که آب هم جریان داشته باشد؟ بعد می گوییم که چرا از خوزستان گرد و خاک می آید. شما حتما باید منتظر بلاهای بزرگتری باشید با این شیوه کارکردنتان. باید برای حفظ محیط زیست هزینه اضافه ای بپردازید. اگر طرحت را با یک میلیارد دلار اجرا می کنی، باید با یک میلیارد و دویست میلیون دلار اجرا کنی. شما این خانه را با این درخت ها دارید، وقتی می خواهید خانه را نوسازی کنید باید چه کار کنید؟ نمی آید پیمانکار دقت نظر بیشتری بکند و کارگر سختی بیشتری بکشد و درخت ها را حفظ کند.

این کارشناس مدیریت و اقتصاد آب اضافه کرد: شما هم می توانید استخراج داشته باشید و تالاب را هم حفظ کنید. شما در این تالاب نی 4 متری می بینید. این کشور کشوری است که وارد کننده گوشت است؛ چرا نمی آییم در این تالاب پرورش گاومیش را انجام دهیم. مگر این درآمد نیست؟ این تازه یک قلم منفعتش است ماهی، گردشگری و توریسم. خدا باید چه چیز دیگری می داد به خوزستان؟ این همه آب دارد. زمین های بسیار خوبی داده است./س

برچسب ها: نفت ، هورالعظیم ، خشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.