دانش فنی مشترک پر کاربرد ترین مواد شیمیایی در صنایع برای نخستین بار در کشور رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عبدالحسین بیات معاون وزیر با بیان این مطلب گفت: این دو شرکت بر اساس همکاری مشترک برای اولین بار در ایران موفق به کسب دانش فنی فرآیند تولید آمونیاک شدند و بر پایه قرارداد منعقد شده برای ارائه ارائه لیسانس و بسته مهندسی پایه به مشتریان اقدام خواهند کرد.
 
بر پایه این گزارش دانش فنی  فرآیند تولید آمونیاک تاکنون در انحصار شرکت های خارجی بوده که با تلاش پژوهشگران ایرانی بومی سازی شده و کشور از واردات این دانش بی نیاز خواهد شد.
 
این گزارش می افزاید: آمونیاک یکی از پر کاربرد ترین مواد شیمیایی در صنایع مختلف است و تولید صنعتی آن در جهان قدمتی بیش از یک قرن دارد و این فرآورده مهم در صنایع رنگ سازی، پلاستیک سازی،مصارف سرمایشی، کود های شیمیایی و چندین محصول دیگر کاربرد دارد.
 
جمهوری اسلامی ایران یکی از قطب های تولید آمونیاک در سطح منطقه است و ٨ مجتمع پتروشیمی این محصول را  با ظرفیت ١٢ هزار تن در روز تولید کرده و ٨ مجتمع دیگر نیز در حال ساخت هستند که با ساخت واحدهای جدید ظرفیت تولید روزانه آمونیاک در کشور به ٢٨ هزار و پانصد تن در روز خواهد رسید.

وی همچنین از دولت و مجلس درخواست کرد  در مواردی که برای تجاری سازی دانش فنی سرمایه گذار نداریم، از توان دولت برای تجاری سازی دانش های فنی استفاده شود .
 
معاون وزیر نفت همچنین پیشنهاد کرد واحدهای مرجع برای نمایش عملکرد این دانش های فنی احداث شود تا متقاضیان سرمایه گذاری بتوانند نتیجه استفاده از دانش فنی را ببیند و با اطمینان از این دانش فنی استفاده کنند.
 
بیات با بیان اینکه امروز ایران آماده است این دانش فنی را صادر کند افزود: اکنون توان صادرات کاتالیست های مرتبط با این دانش فنی هم فراهم شده و هر کشوری که متقاضی باشد می تواند از آن استفاده کند.
 
وی با بیان اینکه براساس نتایج به دست آمده، کیفیت محصولات این دانش فنی و کاتالیست های آن به خوبی محصولات بین المللی است افزود: این درحالی است که هزینه تمام شده بسیار پایین تر است به طوریکه قبلا برای این دانش فنی 5 میلیون دلار در هر پروژه هزینه می کردیم و اکنون این هزینه از بین رفته است و با توجه به داخلی شدن فناوری، صرفه جویی ارزی بزرگی حاصل می شود و تولید ثروت در داخل کشور اتفاق می افتد.
 
وی با بیان اینکه به طور تاریخی کار گروهی در کشور ما ضعیف است افزود: با انجام این فعالیت مشترک فرهنگ همکاری گروهی اساسی در پتروشیمی شکل گرفت و از این پس کنسرسیوم های دانش بنیان باید با سرعت بیشتری در پتروشیمی تشکیل  شود.
 
وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه به زودی روزی خواهد رسید که همه نیاز کشور به دانش های فنی توسط خودمان رفع می شود افزود: از این پس صادرات دانش فنی می تواند به یکی از منابع درآمد کشور افزوده شود.
 
بیات به همه مراکز دانش بنیان که پراکنده کار می کنند توصیه کرد با هم افزایی زمینه سرعت بیشتر در دست یابی به  دانش های فنی بومی را فراهم کنند.

 
گفتنی است رونمایی از دانش فنی و امضای قرارداد فرآیند تولید آمونیاک که به طور مشترک میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت هدکو به ثمر نشست.

انتهای پیام/
برچسب ها: دانش ، آمونیاک ، رونمایی ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار