كارخانجات فعال توليد كمپوست فارس در سال 93 به 40 كارخانه افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، مجري كودهاي آلي سازمان جهادكشاورزي فارس از افزايش كارخانجات فعال توليد كمپوست در استان فارس درسال آينده خبر داد و گفت: در حال حاضر 12 كارخانه توليد كمپوست و كودهاي غني شده در استان فعال و در حال توليد هستند كه پيش بيني مي شود تا نيمه دوم سال 93 ، تعداد آنها به 40 كارخانه افزايش يابد.

اكبر رياحي ادامه داد: مصرف بيش از حد و غير اصولي كودهاي شيميايي موجب افزايش غلظت محلول خاك شده و سبب به هم خوردن تعادل مواد غذايي در محيط ريشه مي گردد و اين امر از نظر جذب مواد و بالا رفتن ميزان نمك خاك عواقب خطرناكي را بهمراه خواهد داشت.

وي افزود: كودهاي شيميايي اغلب به مدت 1 سال تنها غذاي گياه را تامين مي كنند و به علت آنكه نمك هستند علاوه بر تخريب خاك، نقش مهمي در آلودگي آب هاي سطحي و زير زميني دارند ، حال آنكه آثار كودهاي كمپوستي بيش از 20 سال سلامت خاك را فراهم مي كنند ولي به دليل كمبود شديد مواد آلي خاك هاي كشاورزي نياز به مصرف سالانه كمپوست دارند.

اين مقام مسئول با بيان اينكه افزايش ماده آلي خاك يك اقدام زيربنايي در توليد محصولات سالم و محصولات ارگانيك مي باشد ادامه داد: تحقيقات به عمل آمده نشان مي دهد كهاستفاده از كودهاي آلي غني شده كيفيت محصولات كشاورزي را نسبت به كودهاي شيميايي عملاً حدود 50 درصد و كميت آنها را نيز در حدود 30 تا 70 درصد افزايش مي دهد.

رياحي بیان کرد: نتايج حاصل از بهبود شرايط فيزيكي ، شيميايي و بيولوژيكي خاك در مزارع نمايشي و افزايش كمي و كيفي محصولات ، كاهش مصرف آب و نياز به آبياري كمترگياهان ، كاهش مصرف سوخت ، كاهش هزينه هاي آماده سازي بستر ، افزايش مقاومت به سرما و گرما و آفات و بيماري ها ، افزايش قدرت ماندگاري محصولات كشاورزي سبب شد سالانه تمايل كشاورزان به مصرف با اطمينان اين كودها بيشتر شود كه البته اين روند تا به امروز نيز همچنان ادامه دارد .

كارشناس مسئول طرح افزايش مواد آلي خاك سازمان جهاد كشاورزي استان فارس گفت: در حال حاضر 12 كارخانه توليد كمپوست و كودهاي غني شده در استان فارس فعال و در حال توليد هستند و محصولات خود را به اشكال گرانول ، پلت ، كمپكت و خرد و بسته بندي شده به كشاورزان استان و خارج از استان عرضه می کنند و تعداد 28 مورد نيز در حال اخذ جواز تاسيس در شهرستان ها هستند.

وي افزود: هم چنين 13 كارگاه توليد ورمي كمپوست نيز موفق به اخذ جواز تاسيس شده اند و تعداد 70 مورد نيز در حال اخذ مجوز هستند.

مجري طرح ملي توليد كمپوست ادامه داد: در حال حاضر ظرفيت 14 شهرستان تكميل شده است و علاوه بر اين تعداد واحدهاي فعال و نيمه فعال ورمي كمپوست در مقياس هاي كوچك تا متوسط و بخصوصمقياس خانگي بيش از 250 مورد است .

اين مقام مسئول با بيان اينكه اين واحدها در حال توليد و عرضه بيش از 100 هزار تن در سال كود آلي هستند گفت: اين واحد هاتوانايي توليد بيش از 400 هزار تن در سال كود آلي را دارند و در صورت تكميل شدن ظرفيت تمام شهرستان هاي استان اين رقم توليد ، حداقل به 2.5برابر افزايش می یابد./ب

برچسب ها: افزایش ، کارخانجات ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.