رئيس مركز تحقيقات گياهان دارويي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد گفت: اگر چه در نیم قرن گذشته استفاده از داروهای شیمیایی و سنتزی به شدت رواج یافت ولی آثار زیان بار آن بر زندگی بيماران، سبب گرایش مجدد آنان به استفاده از گیاهان دارویی شده است.

محمود رفيعيان افزود: استفاده از گیاهان دارویی به منظور درمان با تاریخ زندگی انسان همزمان بوده است و انسان در تمام دوران تاریخی جهت درمان چاره ای جز توسل به گیاهان نداشته است.
وي اظهار داشت: این نکته که توسل به گیاهان دارویی جهت درمان بسیاری از بیماریها همواره در طول تاریخ یکی از روشهای موثر درمان بوده است به خوبی روشن می باشد.
رفيعيان، با بيان اينكه تنوع آب و هوایی در ایران باعث رویش انواع گیاهان با خواص دارویی متنوع شده است گفت: آب و هوای معتدل کوهستانی استان چهارمحال و بختیاری و بارش نسبتا" مناسب سبب رویش بسیاری از گیاهان دارویی در این منطقه گردیده است.
رئيس مركز تحقيقات گياهان دارويي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد افزود: در حال حاضر حدود يك هزار و ۲۰۰ گونه گياهي در استان چهارمحال و بختياري وجود دارد.
وي تصریح کرد: ازهيچ يك از گياهان دارويي موجود در استان چهارمحال و بختياري به صورت انبوه در توليد داروهاي شيميايي استفاده نمي شود و اين درحالي است گرايش عموم جامعه به استفاده از دارو و درمان هاي گياهي و به طور كلي فرآورده هاي طبيعي در سال هاي اخير به علت كم بودن عوارض جانبي داروهاي گياهي نسبت به داروهاي شيميايي افزايش يافته است.
رفيعيان، به خواص برخي از گياهان دارويي موجود در استان چهارمحال و بختياري اشاره كرد و افزود: از ريشه، برگ و عصاره اين گياهان جهت توليد دارو، كرم هاي آرايشي و بهداشتي استفاده مي شود و بعضا برخي از اين گونه هاي گياهي به كشورهاي اروپايي نيز صادر مي گردد.  
رئيس مركز تحقيقات گياهان دارويي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد، برداشت بي رويه گياهان دارويي را تهديد جدي براي حفظ آنان بر شمرد و اظهار داشت: هيچ يك از مراكزعرضه كننده گياهان دارويي در كشور تحت نظارت علمي قرار ندارد ولي از سوي وزارت بهداشت - درمان و آموزش پزشكي طرحي تحت عنوان نظارت بر مراكزعرضه گياهان دارويي تهيه شده كه با تصويب آن عطاري ها بايد زيرنظر يك دكتر داروساز يا دكتر طب سنتي فعاليت كنند.
وی يادآور شد: گياهان دارويي از ذخاير و منابع طبيعي هستند و بسياري از كشورها از چنين منبعي برخوردارند كه نوع، تعداد و تنوع گونه هاي اين گياهان بر اساس شرايط و موقعيت جغرافيايي هرمنطقه متفاوت است.  براساس آمارهاي سازمان بهداشت جهاني (WHO ) بين ۳۵ تا ۷۰ هزار گونه گياه دارويي درجهان وجود دارد كه ۲۵ درصد از داروهاي موجود با منشأ گياهي و ۱۲ درصد داروها نيز با منشاء ميكروبي ساخته مي شود.
قاره آمريكا با ۱۳۸ هزار گونه گياه داراي غني ترين منابع گياهي جهان است و اين در حالي است كه قاره آسيا داراي ۱۲۳ هزار گونه گياهي است و در بين كشورهاي آسيايي بيشترين تعداد و تنوع گونه هاي گياهي متعلق به كشورهاي چين، اندونزي، هند، برمه، تايلند، مالزي و ايران است./س
برچسب ها: دارو ، شیمیایی ، بیماران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.