علاوه بر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها، بیماری های زمینه ای مانند دیابت، ایدز و سایر بیماری های نقص ایمنی، نقش مهمی در ایجاد مقاومت های میکروبی دارند.

منصور خالصی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: اگر چه بیماری های عفونی و قابل واگیر شیوع کمتری یافته و بسیاری از آنها کنترل شده اند، اما در مقابل تعدادی از بیماری های عفونی نوپدید و بازپدید و همچنین بیماری های مزمن و زمینه ای گسترش قابل ملاحظه ای یافته اند.

وی گفت: بروز مقاومت های میکروبی یکی از معضلات بهداشتی و درمانی در سراسر جهان است که علت اصلی آن به الگوهای نامناسب زندگی بر می گردد.

خالصی با اشاره به اینکه با مصرف بیش از اندازه داروها فقط راه برای ایجاد مقاومت های دارویی و بروز مشکلات درمانی باز می شود، تأکید کرد: علاوه بر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها، بیماری های زمینه ای مانند: دیابت، ایدز و سایر بیماری های نقص ایمنی نقش مهمی در ایجاد مقاومت های میکروبی دارند.

وی خاطر نشان کرد: روند روبه افزایش بروز مقاومت ه ای میکروبی یک زنگ خطر جدی محسوب می شود و برای جلوگیری از آن باید تمام عوامل مرتبط با ایجاد مقاومت میکروب ها نسبت به درمان ها را شناخت و درصدد برطرف کردن همه عوامل خطر برآمد./ع2

برچسب ها: بیماری ، میکروب ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار