روزنامه انگلیسی گاردين در سرمقاله جدید خود با ابراز امیدواری نسبت به آینده روابط ایران و غرب می نویسد "بهبود روابط غرب و ایران از طریق تعامل می تواند سبب کاهش تنش در حوزه خلیج فارس و مشارکت فعالانه تر جمهوری اسلامی ایران در نظام اقتصاد بین المللی شود."

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  گاردین، روزنامه گاردین در ادامه می افزاید "مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری "حسن روحانی" رییس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران انجام شد. وی از تغییر سخن گفته است و به نظر می رسد که با آغاز دوران ریاست جمهوری اش امکان ایجاد گشایش در روابط ایران و غرب حاصل خواهد شد. روحانی در سخنرانی اخیر خود اظهار داشت که دولتش در زمینه برنامه هسته ای قائل به اعمال شفافیت بیشتر و ادامه مذاکرات هسته ای با کشورهای غربی است." 

روزنامه گاردین در ادامه با توصیه به دولت آمریکا می افزاید که دو کشور می بایستی در بخشی از سیاست های منطقه ای با یکدیگر نقاط اشتراکی بیابند تا بهبود روابط حاصل شود و در این باره خاطر نشان می سازد "برای آب شدن یخ روابط میان دو کشور که مدتی طولانی قطع بوده است بایستی در زمینه منافع استراتژیک منطقه ای از جمله در مورد عراق و افغانستان و برای مثال مبارزه علیه شبه نظامیان القاعده و طالبان نقاط اشتراکی میان دو کشور حاصل شود. "

"همچنین ایران و آمریکا می توانند در مورد مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند. کشورهای غربی برای ادامه مذاکرات هسته ای با ایران باید راهی پیدا کنند که به این ایران تضمین دهند که باز هم همانند گذشته مذاکرات بی نتیجه و یا مضر برای نسل های آینده آن کشور نخواهد بود." 

این روزنامه انگلیسی در ادامه با اذعان به اینکه هجمه های مداوم کشورهای غربی علیه ایران علت اصلی بی اعتمادی ایرانیان به غرب در روند مذاکرات هسته ای است می افزاید "روحاني در اولین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات خاطر نشان ساخت که امکان تعامل با آمریکا تنها در صورتی وجود خواهد داشت که آنان تضمین دهند که در امور داخلی ایران دخالت نمی کنند و حقوق غیر قابل انکار ایرانیان را برسمیت بشناسند."

"ایرانیان بارها در طول تاریخ تجاوزات خارجی کشورهای غربی را تجربه کرده اند و به همین خاطر نسبت به غرب بی اعتمادند. آنان احساس می کنند که غرب در صدد اعمال کنترل بر ایران و جلوگیری از پیشرفت ایران است. این موضوع ریشه در رویدادهای تاریخی آن کشور دارد. در قرن نوزدهم میلادی ایرانیان بخش های وسیعی از اراضی خود را بدلیل بی کفايتی و فساد پادشاهان زمانه آن کشور از دست دادند و بخشی از خاک ایران را در اختیار غربی ها قرار دادند. پس از آن نیز روسیه و انگلیس با امضای تفاهم نامه در سال 1907 میلادی تصمیم به تقسیم ایران بین خود گرفتند. یک دهه پس از آن انگلیسی ها و آمریکایی ها با انجام کودتایی دولت ملی محمد مصدق را سرنگون کردند."

"اکنون نیز ایرانیان با تحریم های غرب مواجه شده اند. بسیاری از ایرانیان تحریم ها غرب را فصل پایانی دشمنی ریشه دار غربی ها علیه آن کشور قلمداد می کنند. در طول 34 سال گذشته آمریکا در قبال ایران تنها از تهدید به استفاده از قوه قهریه و یا پیگیری سیاست تغییر رژیم علیه آن کشور سخن گفته است. به همین خاطر است که وضعیت تخاصمی میان دو کشور ادامه یافته است. اظهارات اخیر "لیندسی گراهام" سناتور جنگ طلب آمریکایی در مورد لزوم توجه اوباما به کاربرد قوه قهریه علیه ایران نیز در راستای همان سیاست بوده است." 

گاردین با توصیه به دولت اوباما برای تعامل با ایران می افزاید "اکنون با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران فرصت تعامل با آن کشور فرارسیده است. 29 تن از دیپلمات ها و مقامات نظامی و امنیتی پیشین آمریکایی با ارسال نامه ای برای اوباما خواستار استفاده از فرصت بوجود آمده از سوی وی برای ادامه تلاش های دیپلماتیک به منظور بهبود روابط تهران و واشنگتن شده اند." 

روزنامه گاردین در پایان می افزاید "اوباما باید از فرصت ایجاد شده برای تعامل با ایران استفاده کند این امری قابل تصور است. با این اقدام امنیت و صلح در خلیج فارس تضمین شده و امید به افزایش سطح مشارکت ایران در اقتصاد جهانی در چشم انداز روابط ایران و غرب قرار خواهد گرفت."



آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  


برچسب ها: گاردین ، ایران ، روحانی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار