"عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران" با بيان اينکه هیچ كشور غربي نمی‌تواند مانع پیشرفت علمي ايران شود، گفت: تحريم‌ها بر مسائل علمي تاثيرگذار نيستند و حتي مي‌توان گفت که پیشرفت‌هاي علمي را شتاب بيشتري خواهد داد.

صادق زيباكلام در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينکه برخي سياست‌هاي غلط بیش از تحریم‌ها بر روند رشد علمي در کشور تاثير مي‌گذارد، اظهار داشت: برخي سياست‌هاي نادرست و غيرکارشناسانه در حوزه فناوری‌ علم به خصوص علوم انسانی مشكلاتي را برای دانشگاهیان به وجود آورده كه بیش از تحريم‌ها لطمه وارد مي‌کند.
 
وي تاثیر تحريم‌ها را بر علوم كاربردي دانست و بيان داشت: کشورهای غربی شايد در مسائلي مانند علوم هسته‌اي و دفاعي بتوانند تحريم‌هایی را انجام دهند، اما با توجه به سيال بودن علم و به واسطه انقلاب و تحولی  كه در ارتباطات و اینترنت به وجود آمده حرکت علم در دنیا بسيار ساده شده است.
 
این استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه هيچ‌كس نمي‌تواند روند پیشرفت علم را كنترل كند، تصريح کرد: هرگونه پيشرفت علمی به فاصله زمان كوتاهي در تمامي مناطق دنیا در اختيار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد و اساسا هیچ كشور غربي نمی‌تواند جلوی پیشرفت‌‌های علمی کشورهاي ديگر را بگیرد.
 
عضو هيئت علمي دانشكده علوم سياسي دانشگاه تهران تحريم‌ها را بيشتر در حوزه صادرات نفت، عدم صدور كالا و بانك‌ها دانست و خاطرنشان كرد: اين تحريم‌ها بر مسائل علمي تاثيرگذار نيستند و حتي مي‌توان گفت که تحريم‌ها بهره‌گيري از علم را برای پیشرفت شتاب بيشتري خواهد داد و از اين رو مي‌توان با تهیه مقاله‌هاي مستند و عالمانه در زمينه‌هاي گوناگون از جمله انقلاب اسلامي، تحول سياست‌هاي اسلامي،‌ جنبش مشروطه و ادبياتی كه مربوط به ايران باشد، بدون هيچ مانعي اين مقاله‌ها را در نشريات بين‌المللي منتشر کرد.
 
انتهای پیام/
 

برچسب ها: تحریم ، دانشگاه ، علم ، پیشرفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار