حبیب الله فوزی دیپلمات سابق گروه طالبان که اکنون عضو «شورای عالی صلح» است که حامد کرزای آن را به منظور مذاکره با طالبان تشکیل داده است گفت: تایید می کنم که برخی نمایندگان طالبان اخیرا با اعضای شورای عالی صلح دیدار کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، فوزی افزود: نمی توانم بگویم چه وقت و کجا این دیدارها صورت گرفت ولی این دیدارها به صورت فردی بود و از نمایندگان گروه طالبان خواسته شد رهبرانشان را تشویق و متقاعد کنند در مذاکرات صلح شرکت کنند.

وی افزود، این نشست ها گفتگوی رسمی صلح نبود ولی بخشی از روند کشاندن گروه طالبان به پای میز مذاکرات بود.

به گفته فوزی، شماری از مسئولان و سیاستمداران افغان و نمایندگان جامعه مدنی، سال گذشته دیدارهایی غیررسمی با شهاب الدین دلاور یکی از رهبران طالبان در پاریس پایتخت فرانسه با حضور یک نماینده دیگر طالبان انجام دادند.

یک عضو دیگر شورای عالی صلح نیز که خواست نامش فاش نشود گفت برخی اعضای این شورا با یکی از مسئولان بلندپایه طالبان به نام شیرمحمد عباس ستانیکزای در دبی دیدار کردند. وی از ذکر جزئیات خودداری کرد.

ستانیکزای در زمان حکومت طالبان بر افغانستان از سال 1996 تا 2001 معاون وزیر امور خارجه دولت طالبان بود و اکنون یکی از نمایندگان ارشد این گروه در دفتر سیاسی دوحه محسوب می شود که در ژوئیه امسال افتتاح شد.

سخنگوی طالبان هرگونه دیدار اعضای این گروه با مسئولان دولت افغانستان را تکذیب و این گونه اظهارات را تبلیغات بی اساس توصیف کرد. ذبیح الله مجاهد گفت هیچکس از طرف طالبان با نمایندگان دولت حاکم بر کابل گفتگو نکرده است. وی تاکید کرد طالبان با دولتی که نقش «عروسک» را دارد گفتگو نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه افغانستان این هفته اعلام کرد دولت آماده گفتگوی مستقیم با طالبان است و همه راه های ممکن برای تحقق صلح دائم را بررسی می کند.

برچسب ها: تأیید ، دیدار ، افغان ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار