آخرين اطلاعات از پرونده صدرا و سرنوشت مال‌باختگان، پايان بررسي گزارش‌هاي پرونده اختلاس "بيمه ايران"، كشف تخلفي ديگر از "خاوري"، تصويب قانون جديد با راهکارهايی برای آزادی مشروط و بر مبناي «توبه» جهت عفو و... از مهم‌ترين اخبار اين هفته دستگاه قضايي بود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، آخرين اطلاعات از مكان متهم اصلي پرونده صدرا و سرنوشت مال‌باختگان، پايان بررسي گزارش‌هاي پرونده اختلاس "بيمه ايران"، كشف تخلفي ديگر از "خاوري"، تصويب قانون جديد با راهکارهايی برای آزادی مشروط و بر مبناي «توبه» جهت عفو و... از مهم‌ترين اخبار اين هفته دستگاه قضايي بود كه به شرح زير است.

**هرساله به مناسبت عيد فطر عده‌اي از زندانيان توسط مقام معظم رهبري مورد عفو قرار مي‌گيرند. امسال نيز چون گذشته افراد بر اساس بررسي پرونده و نحوه رفتار در زمان حبس توسط رئيس قوه قضاييه به ايشان معرفي ‌شدند.




عفو زندانيان، نشان‌ از رافت اسلامي در کنار قاطعيت در اعمال مجازات دارد
قاضي ديوان عالي كشور در خصوص نکات مثبت عفو زندانيان، گفت: جمهوري اسلامي ايران با عفو زندانيان نشان مي‌دهد در عين اينكه در مجازات قاطع است اما اصراري بر ماندن مجرمين در زندان تا پايان مدت محكوميت ندارد و هر زمان احساس كند در اين افراد تغيير ايجاد شده آنها را عفو مي‌كند.

** يكي از مشكلات كشور كه مسئولان دستگاه قضا نيز بارها به آن اشاره كرده‌اند مسئله كاهش جمعيت كيفري زندان‌ها و كاستن از موارد جرم‌انگاري در قانون است چرا كه از سويي طبق فقه اسلامي تنها موارد بسيار اندكي شامل حكم زندان شده و همچنين در مقايسه با قوانين ساير كشورها موارد جرم‌انگاري در قانون ما بسيار گسترده‌تر است كه خود منجر به افزايش تعدادمجرمين و نهايتا افزايش زندانيان مي‌شود.

آئين‌نامه نظام آزادي مشروط و نيمه مشروط گامي در جهت کاهش جمعيت کيفري
رئيس کانون وکلاي دادگستري گفت: اين نظام در راستاي کاهش جمعيت زندان‌ها و همچنين سياستي براي کاهش عناوين مجرمانه است.

نگاه قانون جديد مجازات اسلامي به نظام نيمه‌آزادي و آزادي مشروط
در قانون جديد مجازات اسلامي راهکارهای موثری برای آزادی مشروط ارایه شده و گام‌هاي موثري براي کاهش جمعيت کيفري زندان‌ها برداشته شده است.

جرم زدایی و كاهش حبس دو وظیفه مهم دستگاه قضا
يک عضو کميسيون قضايي مجلس هشتم با اشاره به مشکلات ناشی از گسترش زندان‌ها و افزايش زندانيان، تاکيد کرد: قوه قضاییه باید در دو مقوله جرم‌زدایی و زندان‌زدایی تلاش کند.

**تصويب و اصلاح قوانين در كشورمان بر اساس نيازها، اهداف، توانمندي‌ها و مباني فقه اسلامي انجام مي‌شود، بر همين اساس قانون جديد مجازات اسلامي براي كاهش جمعيت كيفري تصويب شد.

انعطاف‌پذيري و پويايي، ملاك تصويب قوانين اسلامي
يك استاد حقوق گفت: قانون مجازات اسلامي منطبق با دين تبيين شده و يكي از نكات باارزش در اين قانون، انعطاف پذيري و پويايي است كه در ساير كشورها به چشم نمي‌آيد.




نگاه اصلاح‌طلبانه نسبت به مجرم از نوآوري‌هاي قانون جديد مجازات اسلامي است
يک وکيل دادگستري گفت: قانون جديد مجازات اسلامي برای نخستین بار در مقایسه با قانون سابق، نگاهی اصلاح‌طلبانه نسبت به مجرم داشته و کليات آن در مقايسه با قانون قبلي از نظر کمّي و کيفي پيشرفت‌های قابل ملاحظه‌اي دارد.

حکم به تعليق مجازات از سوي قاضي نوآوري‌ قانون جديد مجازات اسلامي
عضو کميسيون قضايي مجلس گفت: تخفيف در مجازات‌هاي جايگزين زندان، يکي از نوآوري‌هاي قانون مجازات جديد اسلامي است چرا که تغيير قوانين بر اساس مقتضيات زمان امري موثر و ضروري است.

«توبه» مبناي عفو در قانون جديد مجازات اسلامي
يک حقوقدان گفت: اگر مجرم به جرم خود اعتراف کرده باشد قاضي مي‌تواند مجازات مجرم را نيز مورد عفو قرار دهد البته در مواردي که توبه در جرايمي که جنبه حق‌‌الناس و يا خصوصي دارد پذيرفته نيست.

بناي قانون جديد مجازات اسلامي بر اصلاح مجرم است
قاضي ديوان عالي کشور گفت: قانون جديد مجازات اسلامي بر اصلاح مجرم بنا شده نه بر پايه اعمال مجازات، بنابراين روح کلي اين قانون بر اين است که در صورت اصلاح مجرم اصراري بر مجازات وجود ندارد.

معافيت از مجازات با توبه متهم در قانون جديد مجازات اسلامي
عضو کميسيون قضايي مجلس نهم گفت: در قانون جديد مجازات اسلامي قاضي مي‌تواند در صورت احراز توبه متهم، به منظور دادن فرصتی دوباره به متهم، وي را از مجازات معاف کند یا برایش تخفیف قائل شود.

** شرکت صدرا همانند بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی فعالیت خود را از ابتدا از بخش ساخت و ساز ساختمان آغاز کرد. این شرکت با تبلیغات گسترده قرار بود در حوزه طرح تعویض خودروهای فرسوده فعالیت کند و به همین دلیل از متقاضیان ثبت نام کرده تا به آن‌ها خودرو بدهد اما پس از مدتی نتوانست به تعهدات خود عمل کرده و با شکایت متقاضیان روبرو شد.





متهم اصلي پرونده صدرا کجاست و آيا خودروهاي مردم را تحويل مي‌دهد؟
شرکت صدرا قرار بود در حوزه طرح تعویض خودروهای فرسوده فعالیت کند و به همین دلیل از متقاضیان ثبت نام کرد تا به آن‌ها خودرو بدهد اما پس از مدتی نتوانست به تعهدات خود عمل کرده و با شکایت متقاضیان روبرو شد.

** با آغاز به كار دولت يازدهم معرفي كابينه به مجلس و بررسي برنامه وزراي پيشنهادي نيز شروع شد. در اين راستا كارشناسان، مسئولان و افراد اجرايي درحوزه قضا به اظهار نظر در رابطه با اين موضوع پرداخته و شرايط براي تحولات آتي آماده شد.

ديوان عدالت اداري با دولت يازدهم تعامل و همكاري ويژه خواهد داشت
رئیس دیوان عدالت اداری با انتقاد از اقدام برخی رسانه‌های معاند در القای رویارویی دیوان عدالت اداری با دولت جدید، گفت: ما از ابتدا تاکید کرده‌ایم که با دولت تعامل داریم نه تقابل.

برنامه‌هاي حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي براي وزارت دادگستري
حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي برنامه‌هاي خود را براي وزارت دادگستري تشريح كرد.

بختياري براي رياست ديوان محاسبات و سازمان بازرسي مناسب است
معاون هماهنگي و ارتباطات وزير دادگستري گفت: با توجه به سوابق درخشاني که مرتضي بختياري در حوزه قضايي دارد هم براي رياست سازمان بازرسي و هم براي رياست ديوان محاسبات مناسب است.




برنامه‌هاي حجت‌الاسلام پورمحمدي خوب و کارشناسي شده‌ است
وزيردادگستري در خصوص برنامه‌هاي ارائه شده وزير پيشنهادي وزارت دادگستري گفت: با توجه به اينکه بنده چهار سال وزير دادگستري بوده‌ام، معتقد هستم برنامه‌هاي ارائه شده حجت‌الاسلام پورمحمدي به مجلس، بسيار خوب و کارشناسي شده است.

سامان‌دهي امور اداري مهمترين اولويت وزارت دادگستري
يک حقوقدان با اشاره به مشکلات دستگاه قضا در بخش اداري، اظهار داشت: حجت‌الاسلام پورمحمدي مي‌تواند با ارائه لوايح جديد در ارتباط با امور اداري وزارت دادگستري چارچوب مناسبي را براي تصدي امر قضا در حوزه نظارت ايجاد كند.
 
برنامه‌هاي حجت‌الاسلام پورمحمدي موثر در حل مشکلات جدّی قضا
يك وکیل دادگستری گفت: ارتقاء حقوق اساسی و حقوق شهروندی، بحث قضا زدایی و کاهش عناوین مجرمانه و همچنين ارتقاء نقش سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص کنترل قیمت‌ها و ایجاد امنیت در فضای بازار از نكات مثبت برنامه‌هاي حجت‌الاسلام پورمحمدي است كه در صورتي كه اين برنامه از شعار به عمل تبدیل شود، در حل مشکلات جدّی موثر است.

**مهرماه سال 90 بود كه خبر فساد 3000 ميليارد توماني همه را شوكه كرد به طوري كه با گذشت قريب به دو سال از اين فساد گسترده و فرار متهم رديف اول پرونده هنوز خاطره تلخ آن از اذهان جامعه پاك نشده و اين در حالي است كه همچنان اخبار جديدي از ابعاد تخلفات خاوري به گوش مي‌رسد.

امكان دستگيري خاوري به محض خروج از كانادا
يك حقوق‌دان بين‌الملل در خصوص امكان استرداد خاوري به ايران توسط اينترپل گفت: اگر مدارک و مستندات ایران به گونه‌ای باشد که بتواند مجامع بین‌المللی را قانع کند، اینترپل می‌تواند وي را به محض خروج از این کشور دستگیر کند.





تخلفي ديگر از "خاوري" / تسهيلات 100ميليون يورويي براي پروژه اسرائيلي
مسئولان وقت بانک ملی ایران در پرداخت تسهیلات 100 میلیون یورویی به یک شرکت خصوصی منتسب به اسرائيل، مرتکب تخلفات متعددی شده‌اند كه نام مديرعامل سابق بانك ملي در آن به چشم مي‌خورد.

 دولتي که به متهم فساد 3000 ميلياردي نشان لياقت داد!
در پی افشای فساد 3 هزار میلیاردی و ردپای برخی مدیران‌ در این پرونده، نام قائم‌مقام سابق بانک مرکزی هم به عنوان یکی از متهمان این پرونده مطرح شد که چندي پيش نشان لياقت گرفت.

**پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران که روز 30 دی‌ماه سال گذشته از سوی شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران برای اعلام نظر به دیوان عالی کشور ارسال شده بود، در حال بررسي است.

پايان بررسي گزارش‌هاي پرونده اختلاس "بيمه ايران"/ راي نهايي هنوز صادر نشده است
يک منبع آگاه گفت: بررسي گزارش‌هاي واصله در رسيدگي به پرونده اختلاس بيمه ايران تمام شد اما هنوز راي پرونده از سوی قضات شعبه رسیدگی کننده اعلام نشده است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
United States of America
مالباخته شرکت صدرا خودرو
۲۱:۴۱ ۲۵ دی ۱۳۹۲
سلام یک کاری برای ما مالباخته های شرکت صدرا خودرو بکنید
آخرین اخبار