با وجود برتري جاذبه های گردشگری، باستانی و طبيعت ايران در جهان، ولی به واسطه عدم برنامه ریزی متاسفانه کشورمان از بازار توریسم درمانی سهم شاخصی را به خود اختصاص نداده اتست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بابک ارسیا ريیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران "istta"، با اشاره به ظرفیت "توریسم سلامت" در توسعه صنعت گردشگری، گفت: متاسفانه پتانسيل "توریسم سلامت" یکی از راهکارهای توسعه گردشگری در ایران ناشناخته مانده به طوري که ظرفيت جذب گردشگران سلامت به واسطه عدم برنامه ریزی مدون در اين بخش به فراموشي سپرده شده است.
 
وي با اشاره به جايگاه جاذبه های گردشگری، باستانی و تنوع آب و هوایی ايران در عرصه بين المللي، اظهار داشت: با وجود برتري جاذبه های گردشگری، باستانی و طبيعت ايران در جهان، ولی متاسفانه کشورمان از بازار توریسم درمانی سهم شاخصی نداشته است.
 
این کارشناس گردشگری با بيان اينکه توریسم درمانی یکی از بخش های رو به رشد صنعت گردشگری به شمار می آید، افزود: امروزه در کشورهای مختلف دنیا از وجود چشمه های آب گرم، غارهای نمکی، دریاچه های لجن و ... برای جذب توریست های سلامت استفاده می کنند، اما در کشور ما هنوز برنامه ریزی در راستاي بهره برداري از امکانات طبیعی در جذب توریست داخلی و خارجی استفاده نشده و این ظرفیت نیز مانند ظرفیت های ساير بخش هاي گردشگری فراموش شده است.

رييس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران، با اشاره به توانمندي حرفه اي پزشکان و نيروي متخصص در سايه  بهره گيري از تکنولوژی روز مطابق با استانداردهای جهانی و همچنین مناطق طبیعی درمانی ايران در مقايسه با کشورهای همسایه و خاورمیانه،‌ تصريح کرد:‌ با وجود توانمندي پزشکی و پتانسيل گردشگری ایران تبلیغات موثري در خارج از مرز هاي کشور صورت نگرفته است.

وي در ادامه با تاکید بر نقش رسانه های دولتی و سفارت خانه ها در خصوص تبلیغات توریسم سلامت، اظهار داشت: ‌امروزه صنعت توریسم درمانی کم هزینه و پردرآمد در جهان نسبت به صنایع نفت و .. در اولويت قرار گرفته است.
 
***توريسم سلامت، به جذب گردشگري خلاصه نمي شود

ريیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران "istta"،خاطر نشان کرد:‌ توریسم درمانی فقط به جذب گردشگر خلاصه نمي شود، بلکه فراتر از آن می تواند موقعیت و جایگاه ایران را از نظر علمی، سیاسی، اجتماعی و منطقه ای تقویت کند.

ارسيا، ادامه داد: توان جذب گردشگر در ظرفیت ها و جاذبه های طبیعی چهار فصل ایران، وجود دارد که مستلزم تبلیغات، سرمایه گذاری، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک است.

این کارشناس گردشگری، افزود: با ظرفیت های طبیعی بی نظیر در جذب توریسم درمان از جمله پدیده گل افشان ها در سیستان و بلوچستان و دریاچه لجن ارومیه در شاخه لجن درمانی، وجود غارها و گنبدهای نمکی بسیار مانند گنبدهای نمکی دارآب و حوضه های نمکی سازند هرمز، غار کتله خور و علیصدر در شاخه نمک غار درمانی و چشمه های متعدد آب معدنی در شاخه آب درمانی و ... با تکیه بر این جاذبه هاي طبيعي مي توان گام های موثري در رشد و توسعه صنعت توریسم برداشته خواهد شد.

*** مديريت استرات‍ژيک کشور را به قطب توریسم سلامت تبدیل مي کند

ارسيا، در ادامه به غاردرمانی یکی از حوزه های ناشناخته توریسم درمانی در ایران اشاره کرد و تصريح کرد: غاردرمانی و نمک درمانی مورد توجه بسیاری از گردشگران سلامت در دنیا قرار گرفته و در شرايطي که گردشگران سلامت 2 تا 3 هزار دلار برای اقامت و استراحت یک روزه خود در یکی از این غارهای نمکی هزینه مي کنند، که متاسفانه در کشور ما مسئولان امر توجهی به این بخش ندارند.

ريیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران با اشاره به گستره استان هاي مستعد توریسم سلامت در کشور، گفت: با وجود اين ظرفيت می توان هر منطقه جغرافیایی از کشور را به یک قطب فعال توریسم سلامت تبدیل ساخت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایران با وجود پتانسيل جذب توریسم درمان می تواند با مدیریت استراتژیک، نقاط ضعف و تهدیدها را به حداقل رسانده و نقاط قوت خود را به فرصت تبدیل کند. 

 انتهاي پيام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار