رئيس کميسيون تحقيقات حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور کره شمالي روز دوشنبه پيونگ يانگ را با درخواست براي ارائه مدارکي دال بر دروغين بودن شهادت فراريان اين کشور ، به چالش کشيد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ، مايکل کربي قاضي بازنشسته استراليايي که رياست اين کميسيون سه عضوي را برعهده دارد ، سرانجام به استماع پنج روزه شهادت دلخراش شاهدان و فراريان کره شمالي در سئول پايتخت کره جنوبي پايان بخشيد.
کره شمالي روز جمعه اين اقدام را محکوم و آن را تهمت به پيونگ يانگ توصيف کرد که مي تواند به روابط با کره جنوبي لطمات جدي وارد سازد.
کره شمالي که اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر را به شدت رد مي کند، اين کميسيون را به رسميت نشناخته و اعضاي آن را از سفر به اين کشور منع کرده است.
رئيس اين کميسيون در بيانيه اي اعلام کرد: اگر بتوان نشان داد که هر کدام از شهادت ها درباره اوضاع زندانيان سياسي ، موارد آدم ربايي ، شکنجه ، گرسنگي و مجازات هاي بين نسلي نادرست است، ما از شواهد دال بر نادرست بودن آنها استقبال مي کنيم اما تاکنون شهادت هايي که به ما ارائه شده ، بي پاسخ مانده است.
اين کميسيون تحقيقات نخستين هيئت کارشناسي سازمان ملل متحد است که به طور رسمي درباره پيشينه حقوق بشر کره شمالي تحقيق مي کند و قرار است شهادت هايي را از شاهدان و فراريان در ژاپن ، تايلند ، انگليس و امريکا گرد آوري کند. 
ديگر اعضاي اين کميسيون شامل سونيا بيسرکو از کارشناسان حقوق بشر صربستان ، مرزوکي داروسمن از حقوقدانان بلند پايه اندونزي است که به عنوان گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر کره شمالي فعاليت کرده است.
مايکل کربي اعلام کرد 40 شاهد در اين کميسيون تحقيقات در سئول شهادت دادند و جزييات تکان دهنده اين شهادت ها به گونه اي است که احتمالا با واکنش جامعه بين الملل مواجه خواهد شد.
قرار است گزارش نهايي ماه مارس سال آينده تسليم شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد شود.
برچسب ها: بین الملل ، کره ، شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار