مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: 90 درصد نخودچی آجیلی کشور در این بخش تولید می شود وهمچنین،فرآوری محصول نخود فقط در بخش ممقان از توابع شهرستان آذر شهر انجام و این بخش به تنهایی ، 40 درصد از کل محصول نخود سفید تولیدی کشور را تبدیل به "نخودچی" می سازد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، برنو درنشست بررسی مسائل صنعت نخودپزی بخش ممقان شهرستان آذرشهر،باحضورمدیر عامل اتحادیه کشوری آجیل وخشکبار، مدیرعامل اتحادیه نخودپزان ممقان وجمعی ازمعاونان ومدیران سازمان افزود: محصول نخودچی فرآوری شده در ایران،گاه تحت نام تجاری کشورهای دیگر در دنیا ارایه و با توجه به برنامه های سازمان جهادکشاورزی استان در توسعه صنایع تبدلی، فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی، با همکاری تشکل های صنفی و جذب سرمایه لازم، این نقیصه با تداوم تلاش های مجموعه مدیریت استانی با ایجاد صنایع بسته بندی در حد استاندارد های روز دنیا، برطرف می شود.

وی از تولیدسالانه بالغ بر150 هزار تن لپه در واحدهای تولیدی آذرشهر خبر داد و با اشاره به تهیه و فرآوری محصولات ارزشمند و بازار‌پسند بخش کشاورزی در این شهرستان گفت: علاوه بر تولید 150 هزار تن لپه، 1300 واحد تولیدی نخود‌پزی فعال در آذرشهر نیز، سالانه220 هزار تن «نخودچی» تولید و به بازارهای داخل و خارج از کشور عرضه می نمایند.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان با بیان اینکه درحال حاضربیش از90 درصد نخودچی آجیلی تولید شده در کشور در این بخش حاصل می آید، افزود: این کارگاه‌ها سالیانه بیش از234 هزار تن نخودچی، ‌سویا و مشتقات آن را تولید و به بازار عرضه می‌کنند که 60 درصد این تولیدات به خارج صادر می‌شود.

برنو گفت: 35 درصد از نخود سفید کشور در ممقان تولید و تمام این حجم صادراتی در بازار های جهانی به دلیل بسته بندی ضعیف وغیر علمی از ارزش واقعی برخوردارنشده وحمایت سازمانی، تلاش این مدیریت را در افزایش سطح سرمایه گذاری در مدرن سازی و به روز رسانی بسته بندی در بخش کشاورزی به دلیل ایجاد بازار مطمئن و اقتصادی را افزایش می بخشد تا هدف تحقق دسترسی تولید کننده به درآمد واقعی حاصل ازتلاش خود، امکان پذیرگردد. /س

 

برچسب ها: فرآوری ، محصول ، نخود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.