اگر درست پیش برویم خواهیم دید همان‌طور که هم‌اکنون مرگ خاموش معتادان زیر آسمان شهر کم‌رنگ شده با تلاش همگان بی‌رنگ بی‌رنگ خواهد شد و دیگر با دیدن جنازه یک معتاد در خرابه‌ها، جوی آب، معابر و دیگر اماکن وحشت‌زده نخواهیم شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، ظاهر نامرتبش؛ نشان می‌دهد چندان رو به راه نیست، دستمالی بر دست دارد که هر چند دقیقه یک‌بار آن را بر روی صورتش می‌کشد و با تمام استرس این ور و آن ور را نگاه می‌کند، منتظر چیزی یا کسی است.

موهای ژولیده‌ای دارد و چشم‌های خواب آلوده و ورم کرده‌ای که به زحمت آنها را باز نگه داشته، حتما باید کار مهمی داشته باشد که در این موقع ظهر و زیر آفتاب سوزان طول و عرض کوچه را طی می‌کند و با همه بی حالی سعی دارد محیط اطرافش را هم کنترل کند.

صدای موتورسیکلتی سکوت کوچه را می‌شکند، چند لحظه بیشتر طول نمی‌کشد کمتر از یک دقیقه موتورسوار دست مشت کرده‌اش را در دست مرد معتاد قرار می‌دهد و به سرعت از محل دور می‌شود.

با توجه به اینکه عملکرد نیروی انتظامی نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و خیلی تیزبینانه و موشکافانه‌‌تر از پیش به امر جمع‌آوری معتادان و قاچاقچیان می‌پردازند، خوشبختانه خیلی کم شاهد چنین صحنه‌هایی هستیم که شاید چندی پیش در برخی از خیابان‌ها این اقدام خیلی عادی صورت می‌گرفت.

شاید پرداختن به موضوع مواد مخدر و اعتیاد کلیشه‌ای و مسئله‌ای تکراری باشد اما زمانی که همچنان شاهد رشد بلای خانمان‌سوز اعتیاد در جامعه هستیم بنابراین حرف زدن از آن خالی از لطف نیست و مسئولین و همچنین مردم همواره وظیفه دارند تا برای ریشه‌کن شدن آن تلاش کنند.

موضوع اعتیاد تنها مختص یک کشور، شهر و یا منطقه خاصی نیست بلکه دامن‌گیر هر نقطه‌ای از دنیا می‌تواند باشد اما وظیفه این است که هرکسی در راستای پاکسازی اطراف خود گامی بردارد و همکاری مردم با نیروی انتظامی برای تحقق این مهم موثر است.

تعامل ستودنی مردم با نیروی انتظامی برای اجرای بهتر قوانین

وقتی کاظم مجتبایی فرمانده انتظامی استان قم از 90 هزار تماس مردم با پلیس 110 و رشد چهاردرصدی در این زمینه خبر می‌دهد می‌توان امیدوار شد که تعامل مردم دلسوزی که احساس مسئولیت می‌کنند با این ارگان پایدار است و مردم وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند.

مناطق آلوده شناسایی و پاکسازی می‌شوند

وی با اشاره به اجرای عملیات پاکسازی مناطق آلوده بیان می‌کند: براساس بررسی‌های دقیق و آمایش این مناطق آلوده مشخص شده‌اند که به ترتیب اولویت به سراغ این مناطق حساس می‌رویم.

کشف سه تن مواد مخدر در استان از دیگر خبر‌های خوشایندی است که فرماندهی نیروی انتظامی اعلام می‌کند و همین گزارشات باعث می‌شود تا مردم با وجود پلیس و عملکرد موفق این دستگاه احساس امنیت و آرامش کنند.

مجتبایی نسبت به آمار کشفیات ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: در چهار ماه نخست امسال 15 باند تهیه و توزیع مواد مخدر متلاشی شد و در این زمینه شاهد افزایش 76 درصدی کشفیات هستیم.

اینکه در زمینه کشفیات بتوان تا این حد افزایش داشت جای بسی خرسندی است چرا که این اتفاق یعنی اینکه از اعتیاد هزاران نفر جلوگیری شده و هزاران خانواده به واسطه اعتیاد از هم گسسته نشده‌اند.

کارشناسان عقیده دارند باید در حوزه مواد مخدر اطلاعات صحیح به مردم داده شود تا مبارزه از طرف مردم نیز صورت بگیرد و رسانه‌ها وظیفه دارند به طور مکرر و بسیار شفاف به بیان این آمار بپردازند و به مردم آگاهی دهند.

بر اساس آمار نیروی انتظامی ایران به عنوان نخستین پلیس دنیا افتخار کشف 400 تن مواد مخدر را داشته که همین امر خسارات زیادی را به بدنه نیروی انتظامی وارد کرده چرا که برای انجام عملیات‌های گوناگون نیروی انسانی و هزینه‌های زیادی مصرف شده است.

نیروی انتظامی که به عنوان مهم‌ترین ارگان در این زمینه فعالیت می‌کند باید طبق نظر کارشناسان علاوه بر بالا بردن توان برای کشفیات دسترسی آسان را هم کنترل کند و به طور جدی برای جمع‌آوری خرده فروشان اهتمام بورزد تا به پایین‌ترین رقم در زمینه مصرف مواد مخدر برسیم.

وقتی خانواده فدای اعتیاد می‌شوند

علی‌اکبر محمدی از شهروندان قمی عقیده دارد باید مجازات‌های سنگین‌تری برای افراد متخلف در نظر گرفته شود تا آنها نتوانند به راحتی در میان مردم رفت و آمد کرده و از طریق پخش مواد مخدر بنیان خانواده ها را متزلزل کنند.

وی می‌گوید: بدون تحقیقات و بررسی تنها با اندکی توجه می‌توان پی برد که چند درصد از آمار طلاق در جامعه به دلیل اعتیاد و عدم صلاحیت یک پدر یا همسر است که مواد تمام زندگیش را فرا گرفته و او حاضر شده همه اعضای خانواده‌اش را فدای اعتیاد کند.

محمدی با اشاره به اینکه اخیرا استفاده از سیگار و قلیان بسیار عادی شده خاطرنشان می‌کند: متاسفانه استعمال دخانیاتی نظیر سیگار و قلیان نسبت به گذشته که حداقل برای بزرگتر‌ها احترام قائل می‌شدند، خیلی بیشتر شده و نوجوانان و جوانان و گاهی هم کودکان خیلی عادی این کار را انجام می‌دهند.

علیرضا فرامرزی هم می‌گوید: برخی مردم خیلی راحت با موضوع اعتیاد و مواد مخدر کنار آمده‌اند و در بعضی محله‌ها دیده می‌شود که افراد با وجود اینکه شاهد بروز تخلفاتی هستند اما با بی توجهی از آنها گذشته و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

این شهروند می‌افزاید: باید توجه داشت که وقتی یک اتفاق مهم در بین مردم به صورت امری عادی در بیاید باید کمی به خود بیاییم و حداقل با تذکر زبانی و در صورت توان در میان گذاشتن موضوع با پلیس به بهتر شدن اوضاع کمک کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر هر کسی به نوبه خود در این زمینه قدم برداشته و بی تفاوت عمل نکند به عملکرد هر چه بهتر پلیس کمک کرده و کمتر شاهد علنی شدن استفاده از دخانیات و مواد مخدر خواهیم بود.

خانواده‌ها با در نظر گرفتن نیازهای فرزندان خود و توجه به معیار‌های آنها تنها کسانی هستند که در وهله اول می‌توانند از انحراف آنها جلوگیری کرده و با تربیت صحیح فرزند خود کسی را تحویل جامعه بدهند که مفید و موثر باشد و نه تنها به ساختار جامعه آسیب نزند بلکه هم سن و سالان خود را هم ارشاد و راهنمایی کند.

اگر همین‌گونه پیش برویم خواهیم دید همانطور که هم‌اکنون مرگ خاموش معتادان زیر آسمان شهر کمرنگ شده با تلاش همگان بی‌رنگ بی‌رنگ خواهد شد و دیگر با دیدن جنازه یک معتاد در خرابه‌ها، جوی آب، معابر و دیگر اماکن وحشت‌زده نخواهیم شد.
برچسب ها: قم ، معتادان ، خرابه ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.